لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

ترامپ: در صورت لزوم پرونده اجرای فرمان مهاجرتی را به دیوان عالی می‌بریم‎


رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در نش‌ویل می‌گوید، به مبارزه برای اجرای فرمان مهاجرتی ادامه داده و اگر لازم شود پرونده را به دیوان عالی آمریکا خواهد برد: «پیروز خواهیم شد»
رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در نش‌ویل می‌گوید، به مبارزه برای اجرای فرمان مهاجرتی ادامه داده و اگر لازم شود پرونده را به دیوان عالی آمریکا خواهد برد: «پیروز خواهیم شد»

رئیس‌جمهوری آمریکا ساعتی پس از صدور حکم دادگاهی در هاوایی که موقتا جلوی اجرای فرمان مهاجرتی تازه او را می‌گیرد، با انتقاد از این حکم گفته اقدام دادگاه «باعث می‌شود تا آمریکا، کشوری ضعیف جلوه کند». وزارت دادگستری آمریکا نیز با حکم هاوایی «شدیدا مخالفت» کرده‌است.

دونالد ترامپ ۲۵ اسفند ماه در نش‌ویل، ایالت تنسی گفته‌است حکم صادر شده، «به‌طور بی‌سابقه‌ای فراتر از [اختیارات] قضایی» است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در نش‌ویل افزوده، به مبارزه برای اجرای فرمان مهاجرتی ادامه داده و اگر لازم شود پرونده را به دیوان عالی آمریکا خواهد برد: «پیروز خواهیم شد».

وزارت دادگستری ایالات متحده، که امور قضایی دولت را پی‌گیری می‌کند، نیز در بیانیه‌ای با حکم قاضی هاوایی «شدیدا مخالفت» کرده‌است.

پیش از این قاضی دریک واتسون، یک قاضی فدرال در ایالت هاوایی آمریکا، دستور به لغو موقتی اجرای فرمان مهاجرتی رئیس‌جمهوری داده بود. قاضی واتسون گفته این فرمان مغایر بخشی از قانون اساسی‌، در پیوند با جلوگیری از تبعیض مذهبی، است.

فرمان تازه از جمله، به لغو موقتی صدور روادید و ورود شهروندان ایران و پنج کشور دیگر می‌انجامد. پیش از این آقای ترامپ در آغاز به کار خود در کاخ سفید نیز فرمان مهاجرتی گسترده‌تری صادر کرده بود که با حکم دادگاه فدرالی در واشینگتن موقتا از اجرا بازایستاد. در پی آن بود که دولت به تنظیم فرمان تازه اقدام کرد.

پل رایان، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفته است فرمان مهاجرتی تازه ترامپ، برای بهبود روندِ بررسیِ پیشینه درخواست‌کنندگان روادید، لازم است. آقای رایان در عین حال می‌گوید شک ندارد که دادگاه‌های عالی‌تر آن را تائید خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید در شرایط فعلی به احتمال بسیار زیاد نبردی قضایی بر سر حکم شکل خواهد گرفت و از آن فرجام‌خواهی می‌شود؛ آن‌چه خود می‌تواند پرونده را برای تصمیم‌گیری به دیوان عالی ایالات متحده بفرستد. دیوان عالی، نهاد قضایی ارشد در آمریکا و مرجع تفسیر و تشریح قانون اساسی آن کشور است.

فرمان تازه مهاجرتی رئیس‌جمهوری آمریکا در ۱۶ اسفند ماه صادر شد. یک روز پس از آن بود که شکایتی در هاوایی علیه آن مطرح شد. به‌جز هاوایی ایالت واشینگتن با همراهی ایالت‌های کالیفرنیا، اورگن، ماساچوست، مریلند و نیویورک هم روز ۲۳ اسفند ماه شکایتی در این زمینه در دادگاهی در واشینگتن ثبت کردند.

منتقدان آن را «شبیه فرمان پیشین، تبعیض‌آمیز و به ضرر منافع ایالات متحده» توصیف کرده‌اند. ایالت‌های شکایت‌کننده در عین‌حال می‌گویند اجرای فرمان تازه به منافع آن‌ها، برای نمونه در دانشگاه‌ها یا خدمات بهداشتی و پزشکی ضربه می‌زند.

مدافعان فرمان تازه، آن را برای حفاظت از مردم و خاک آمریکا، لازم توصیف کرده و برای اجرای اصلاحات و بازبینی روند بررسی پیشینه مسافران به آن کشور ضروری می‌دانند. آقای ترامپ، انتقادها از تبیعض‌آمیز بودن فرمان خود علیه مسلمانان را رد کرده و گفته بود این فرمان شامل شهروندان ده‌ها کشور مسلمان دیگر نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG