لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

ایران از ادامه عملیات ارتش ترکیه در سوریه «ابراز نگرانی» کرد


بهرام قاسمی
بهرام قاسمی

سخنگوی وزارت خارجه ایران، نهم شهریور ماه، از آنچه «تداوم حضور و استمرار عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه» عنوان شده، ابراز نگرانی کرده‌است.

|تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــرام رادیو فردا|

ترکیه، سوم شهریور ماه، اعلام کرد ارتش آن کشور همراه ائتلاف بین‌المللی، عملیاتی را برای بیرون راندن شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» از شهر «جرابلس» در مرز سوریه با ترکیه، آغاز کرده‌است. این عملیات که بعدا «سپر فرات» نام گرفت، به درگیری‌های گسترده‌ای میان نیروهای ترک و شبه‌نظامیان کُرد سوریه نیز انجامید.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است «مبارزه با تروریسم یک اصل غیرقابل‌تغییر در سیاست کشورهای صلح‌طلب منطقه است» و افزوده «اما این موضوع نمی‌تواند و نباید توجیهی بر نقض تمامیت ارضی و انجام عملیات نظامی در قلمروی کشوری دیگر بدون هماهنگی با دولت مرکزی و بی‌اعتنایی به حق حاکمیت ملی آن کشور باشد».

ایران نیروهای نظامی خود را تحت ماموریتی که تهران می‌گوید «مستشاری» است، به سوریه اعزام کرده، و نیز اعزام نیروهای خارجی دیگر را برای حمایت از ارتش بشار اسد، هدایت می‌کند. به گفته ایران، این نیروها به دعوت دولت مرکزی دمشق، وارد جنگ داخلی آن کشور شده‌اند. روسیه، دیگر متحد اصلی بشار اسد، نیز حملاتی هوایی را در خاک سوریه علیه گروه‌ «حکومت اسلامی» و دیگر شورشیان مخالف اسد انجام می‌دهد. غرب می‌گوید این حملات، شورشیانی که از منظر آن‌ها میانه‌رو به شمار می‌روند و در مذاکرات صلح حضور دارند را، نیز هدف قرار داده‌است.

پیش‌تر معاون نخست‌وزیر ترکیه گفته بود در مورد انجام عملیات آن کشور در خاک سوریه، روس‌ها حتما با دولت اسد صحبت کرده‌اند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک، به نقل از نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه، گفته آنکارا از کانال روسیه، به دولت سوریه در مورد آغاز انجام عملیات «سپر فرات» اطلاع‌رسانی کرده‌است.

ترکیه، طی هفته‌های گذشته و پس از کودتای نافرجام آن کشور، به انتقاد از غرب پرداخته و گام‌هایی را برای احیای روابط و مناسبات پیشین خود با مسکو آغاز کرده‌است. آنکارا از مخالفان عمده بشار اسد به شمار می‌رود، اما در عین حال پیشروی شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه نگرانی‌های گسترده‌ای را در دولت و حتی برخی گروه‌های سیاسی رقیب آن به وجود آورده‌است.

ایالات متحده، که ترکیه از متحدان مهم آن در منطقه است، در عین حال از ائتلافی از شورشیان عمدتا کرد در نبردهای زمینی علیه حکومت اسلامی حمایت می‌کند.

برت مک‌گورک، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف بین‌المللی علیه گروه حکومت اسلامی (داعش)، هشتم شهریور ما در توئیتر خود گفته بود که طرف‌های درگیر باید بر نبرد علیه داعش متمرکز شوند. او درگیری‌های شمال سوریه را «غیرقابل قبول» توصیف کرده بود.

گزارش‌های تازه‌ای منتشرشده که نشان می‌دهد دولت ترکیه و نیروهای «شورای نظامی جرابلس» روز سه‌شنبه ۹ شهریور بر سر ایجاد آتش‌بس توافق کرده‌اند. شورای نظامی جرابلس از متحدان ائتلاف عمدتا کرد «نیروهای دمکراتیک سوریه» به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG