لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

هشدار ترکیه در مورد «تاثیر تصمیم» آمریکا در حمایت از شبه‌نظامیان کرد سوریه


از راست: هلوسی آکار، رئیس ستاد کل ارتش، اردوغان و ییلدریم، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر ترکیه
از راست: هلوسی آکار، رئیس ستاد کل ارتش، اردوغان و ییلدریم، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر ترکیه

نخست‌وزیر ترکیه بار دیگر تاکید کرده آنکارا «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه را یک «گروه تروریستی» می‌داند و می‌گوید «تصمیم منفی» ایالات متحده در حمایت از این گروه می‌تواند «بر خود آمریکا تاثیر بگذارد». روزنامه واشینگتن‌پست نیز می‌گوید مقام‌های ترکیه هشدار داده‌اند ممکن است دست به دخالت نظامی بزنند.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، ۲۰ اردیبهشت ماه، گفته است «اگر آمریکا تصمیمی منفی بگیرد، پیامدهای آن نه تنها علیه ترکیه خواهد بود، که تاثیری منفی بر خود ایالات متحده نیز می‌گذارد».

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه نیز ابراز امیدواری کرده‌است که ایالات متحده در تصمیم خود طرف نظر کند: «من بسیار امیدوار هستم که که این اشتباه فورا تصحیح شود». آقای اردوغان قرار است به‌زودی دیداری با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوی آمریکا داشته باشد.

یک روز پیش از این اظهارات، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد دولت دونالد ترامپ تصمیم گرفته‌است شبه‌نظامیان عمدتا کـُرد سوریه را، در جریان نبردها علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» مسلح کند. ←​بیشتر بخوانید

«یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ)، از شبه‌نظامیان کـرد سوریه تشکیل شده و گروه غالب در تشکلی با عنوان «نیروهای دمکراتیک سوریه» است؛ آن‌ها همراه شماری از شبه‌نظامیان عرب، و حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا، در حال نبرد با «حکومت اسلامی» برای بازپس‌گیری رقه هستند.

آنکارا، «ی‌پ‌گ» را شاخه‌ای از پ‌کا‌کا و آن را گروهی ترویستی می‌داند. ایالات متحده اما چنین چیزی را نپذیرفته و بین این دو گروه تمایز قایل می‌شود.

آقای ییلدریم، در پی اعلام تصمیم پنتاگون، بار دیگر تاکید کرده است، برای آنکارا فرقی بین «پ‌کا‌کا»، و از سوی دیگر «ی‌پ‌گ» و شاخه سیاسی آن در سوریه یعنی «اتحادیه دمکراتیک» نیست: «ما به وضوح این موضوع را بیان کرده‌ایم، که مخالف استفاده از یک گروه تروریستی علیه یک گروه تروریستی دیگر هستیم. ما این پیام روشن را به متحدان خود رسانده‌ایم».

مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز در جریان سفر به مونته‌نگرو، خواستار آن شده تا تسلیحات و تجهیزات نظامی به شبه‌نطامیان عربِ درگیر با «داعش» برسد و همان‌‌ها نیز برای آزادسازی رقه وارد این شهر شوند: «هر سلاحی که به دست آن‌ها (ی‌پ‌گ) می‌رسد، خطری برای ترکیه است».

روز گذشته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تاکید کرده بود که اولویت در تهجیز شبه‌نظامیان، با شبه‌نظامیانِ عرب است و در عین حال افزوده بود ««ما به‌خوبی از نگرانی‌های امنیتی ترکیه، متحد خود در ائتلاف، آگاه هستیم… می‌خواهیم مردم و دولت ترکیه از تعهد ایالات متحده به جلوگیری از افزایش خطر‌های امنیتی و نیز حفاظت از این متحد خود در ناتو، اطمینان داشته باشند».

با این وجود گزارش‌ها و برآوردهای فعلی نشان می‌دهد که شبه‌نظامیان «ی‌پ‌گ» چه در بدنه و یا فرماندهی «نیروهای دمکراتیک سوریه» دست بالا را دارند. در عین حال دانا وایت سخنگوی پنتاگون، گفته است در حال حاضر «نیروهای دمکراتیک سوریه، در کنار حمایت‌های آمریکا و ائتلاف، تنها نیروی زمینی هستند که قادر خواهند بود در آینده نزدیک رقه را پس بگیرند».

در کنار واکنش‌های مقام‌های ترکیه طی ساعت‌های گذشته، روزنامه واشینگتن‌پست نیز در گزارشی به نقل از مقام‌های رسمی در آنکارا که نامشان را فاش نکرده، می‌گوید، ترکیه ممکن است دست به اقدام نظامی علیه شبه‌نظامیان کـرد سوریه بزند.

ترکیه پیشتر نیز در جریان عملیات «سپر فرات» هم با نفرات گروه موسوم به حکومت اسلامی و هم با شبه‌نظامیان کـرد سوریه درگیر شده بود. عملیات سپر فرات در حال حاضر به پایان رسیده‌است.

روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از مقام‌های ترکیه می‌گوید «هشدار» آن کشور، در جریان دیداری پشت درهای بسته، با مقام‌های امنیت ملی ایالات متحده در میان گذاشته شده‌است. یک مقام ارشد دولت ترکیه به این روزنامه گفته است «پیام ترکیه برای دولت ترامپ این بود که ترکیه حق دخالت نظامی را برای خود محفوظ می‌داند».

روزنامه واشینگتن‌پست افزوده است هرگونه دخالت نظامی احتمالی از سوی ترکیه ممکن است عملیات بازپس‌گیری رقه را پیچیده کند.

مقام‌های ایالات متحده گفته‌اند تسلیحات در نظر گرفته‌شده برای شبه‌نظامیان کـُرد، دربرگیرنده سلاح‌های دستی، مهمات، سلاح‌های خودکار، خودروهای زرهی و تجهیزات مهندسی‌ست. روز سه‌شنبه سرهنگ جان دوریان، سخنگوی مرکز فرماندهی ائتلاف به رهبری آمریکا در بغداد، گفت تجهیزات نظامی که در اختیار شبه‌نظامیان کرد قرار می‌گیرد با دقت تحت نظارت قرار خواهد داشت تا «دقیقا برای همان هدفی که در نظر گرفته شده، استفاده شوند».

XS
SM
MD
LG