لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۵

نیروهای امنیتی بریتانیا «در جست‌وجوی همدستان» مهاجم منچستر


طی ساعت‌های گذشته شهروندان بریتانیا در نقاط مختلف به ادای احترام به قربانیان حمله منچستر پرداخته‌اند
طی ساعت‌های گذشته شهروندان بریتانیا در نقاط مختلف به ادای احترام به قربانیان حمله منچستر پرداخته‌اند

بنا بر گزارش‌ها از بریتانیا، نیروهای امنیتی آن کشور در جست‌وجوی همدستانِ عامل حمله انتحاری‌ در منچستر هستند. در جریان انفجار منچستر ۲۲ نفر، از جمله دختری هشت ساله، جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید تعقیب و جست‌وجو برای یافتن همدستان سلمان عبیدی، عامل حمله انتحاری در جریان کنسرت آریانا گرانده در منچستر ادامه دارد. ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز گفته احتمال وقوع حمله‌ای دیگر در آن کشور «قریب‌الوقوع» است.

حمله انتحاری در منچستر دست‌کم ۲۲ قربانی برجای گذاشته‌است. بسیاری از کسانی که به کنسرت آریانا گرانده رفته بودند نوجوان بودند و یکی از قربانیان حمله نیز دختری هشت ساله‌ است.

ترزا می، دوم خرداد ماه گفته است «ما سخت در تلاش هستیم تا موفق به درک مغز منحرف و گره‌خورده‌ای شویم که برایش سالنی پر از کودک، نه جایی برای ابراز محبت، که محلی برای گرفتن انتقام است».

این سخنان در حالی بیان شده که دولت بریتانیا سطح هشدار امنیتی در آن کشور را از «شدید» به «بحرانی» افزایش داده‌است. افزایش سطح امنیتی به «بحرانی» به این معنی‌ست که نیروهای ارتش بریتانیا می‌توانند جای نیروهی پلیس را در حفاظت و مراقبت از اماکن عمومی بگیرند.

طی ساعت‌های گذشته شهروندان بریتانیا در نقاط مختلف به ادای احترام به قربانیان حمله منچستر پرداخته‌اند؛ عصر سه‌شنبه نیز هزاران نفر، از جمله رهبران و چهره‌های سیاسی بریتانیا، مانند جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، و مقام‌های ارشد دولتی، در مراسم یادبودی در شهر منچستر شرکت کردند.

گروه موسوم به حکومت اسلامی ادعا کرده‌است که سلمان عبیدی از «سپاهیان» این گروه افراطی بوده‌است. مهاجم فردی ۲۲ ساله با مادر و پدر لیبیایی و زاده بریتانیا بود.

رسانه‌های بریتانیا گفته‌اند عبیدی فردی شناخته‌شده برای سازمان‌های امنیتی بود و روزنامه فایننشال‌تایمز نیز گزارش داده که او طی سال‌های گذشته «افراطی شده بود».

به گزارش خبرگزاری «پرس اسوشییشن» عبیدی پیشتر دانشجوی رشته مدیریت در دانشگاه سالفورد منچستر بود، اما پس از دو سال ترک تحصیل کرده و به دانشگاه بازنگشته‌است.

مهاجم منچستر از یک دستگاه انفجاری خودساخته، و انباشته از تکه‌های آهن، برای انجام حمله‌اش استفاده کرده‌است. تصاویر دوربین‌های شهری نشان می‌دهد که او وسیله انفجاری را در چمدانی گذاشته بود؛ چمدان را در میان جمعیت عمدتا کودک و نوجوان بر زمین گذاشته و سپس آن را منفجر کرده‌است.

XS
SM
MD
LG