لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

نخستین حمله هوایی بریتانیا در سوریه پس از رای موافق پارلمان


یک فروند تورنادو جی‌آر۴ ارتش بریتانیا
یک فروند تورنادو جی‌آر۴ ارتش بریتانیا

پس از ساعت‌ها مذاکره، بحث و رایزنی در پارلمان بریتانیا، نمایندگان آن کشور به دولت اجازه دادند تا دست به انجام حملات هوایی علیه مواضع گروه «حکومت اسلامی» در سوریه بزند.

بنا بر گزارش‌ها ساعاتی بعد از رای‌گیری هواپیماهای نظامی بریتانیا از پایگاه خود در قبرس برخواستند و نخستین حمله هوایی آن کشور در سوریه انجام شد.

در ۱۱ آذر ماه در پی نزدیک به ۱۰ ساعت رایزنی، در نهایت ۳۹۷ نفر از نمایندگان با طرح دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، برای انجام حملات موافقت و ۲۲۳ نفر مخالفت کردند.

آقای کامرون روز پنج‌شنبه گذشته درخواست خود را برای انجام حملات هوایی مطرح کرده و گفته بود «ما با یک تهدید جدی علیه امنیتمان روبه‌رو هستیم. نمی‌توانیم در انتظار دوران گذار سیاسی [در سوریه] باشیم. ما باید این تروریست‌ها را در مرکز حضورشان نابود کنیم».

او همان موقع گفته بود رهبران فرانسه و ایالات متحده از لندن خواسته‌اند با آنها در عملیات نظامی در سوریه همراه شود.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه، پس از رای مثبت نمایندگان به شبکه خبری «اسکای‌نیوز» گفت «بریتانیا امشب امن‌تر است. به خاطر تصمیمی که مجلس عوام گرفت».

خبرگزاری رویترز می‌گوید بسیاری از شهروندان بریتانیا از ورود کشورشان به جنگی دیگر در منطقه خاورمیانه نگران هستند. برخی معتقدند جنگ و دخالت نظامی غرب در کشورهای عراق و لیبی، منطقه را با خلا و هرج‌ومرج روبه‌رو کرده و همین موضوع نیز به شکل‌گیری گروه‌های افراطی جدیدی مانند «حکومت اسلامی» انجامیده است.

از جمله تونر بلر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، که خود اخیرا با پوزش‌خواهی از برخی اشتباهات گفته است حمله به عراق به پیدایش حکومت خودخوانده اسلامی (داعش) کمک کرده است. [بیشتر بخوانید]

با همه اینها حملات مرگبار ۱۳ نوامبر به پاریس که «حکومت اسلامی» مسئولیت آن را برعهده گرفته است، بر وضعیت شرکت نکردن بریتانیا در عملیات ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه تاثیر گذاشت.

اکنون نیرو هوایی این کشور با استفاده از پایگاه هوایی در قبرس، جایی‌که بمب‌افکن‌های تورنادو جی‌آر۴ حضور دارند، عملیات خود را آغاز کرده است.

برخی از تحلیل‌گران می‌گویند حضور نظامی بریتانیا در حملات سوریه تغییر چندانی در توازن نظامی موجود نخواهد داد، اما نشان‌دهنده تمایل دولت کامرون برای همراه شدن با اجماع غرب در نبرد با «حکومت اسلامی» است.

XS
SM
MD
LG