لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

سازمان ملل: غیرنظامیان اوکراینی عمدا هدف موشک قرار گرفته‌اند


یک مقام ارشد سازمان ملل می‌گوید حمله موشکی در ماریوپل اوکراین که به کشته شدن ۳۰ نفر انجامید، به شکل عمدی با هدف قرار دادن غیرنظامیان و از منطقه‌ای که در کنترل تجزیه‌طلبان هوادار روسیه است، شلیک شده است.

در حمله اخیر در ماریوپل اوکراین که در کنترل نیروهای دولتی آن کشور است، یک مجتمع مسکونی و یک بازارچه محلی هدف قرار گرفته و صد نفر نیز زخمی شدند.

دستکم ۳۰ تن کشته در پی اصابت راکت به ماریوپول در جنوب اوکراین
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:54 0:00

بنا بر گزارش‌هایی یک روز پس از آن حمله، تجزیه‌طلبان هوادار روسیه، آغاز به پیشروی به سوی یک شهر استراتژیک کردند.

همزمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز گفت یک «لژیون خارجی ناتو» در کنار نیروهای اوکراینی می‌جنگد. آنچه ناتو اتهاماتی «بی‌اساس» توصیف کرد و افزود که روس‌ها تنها نیروهای خارجی در اوکراین هستند.

[بیشتر بخوانید: پیشروی تازه شورشیان جدایی‌طلب هوادار روسیه در اوکراین]

ششم بهمن ماه جفری فلتمن، یک مقام ارشد سازمان ملل متحد، در جلسه اضطراری شورای امنیت، گفت حمله موشکی در ماریوپل «نقض قوانین انسانی بین‌المللی است».

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در ساعات پایانی روز دوشنبه به شورای امنیت گفت تحقیقات ناظران اروپایی نشان می‌دهد که حمله مرگبار با شلیک‌هایی از منطقه تحت کنترل شورشیان انجام شده است.

Metalurhiv Avenue, 41, Mariupol', Donetsk Oblast, Ukraine
Metalurhiv Avenue, 41, Mariupol', Donetsk Oblast, Ukraine

پیشتر نیز اتهام‌هایی مشابه، برای نمونه در مورد دلیل سقوط هواپیمای مسافربری سرنگون‌شده مالزی در منطقه تحت کنترل شورشیان، در تیر ماه گذشته، مطرح شده بود.

به گفته جفری فلتمن «ماریوپل خارج از منطقه بلاواسطه نبردها (میان نیروهای دولتی و تجزیه‌طلبان) واقع است. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت کسانی که دست به شلیک موشک‌ها زده‌اند، خودخواسته منطقه غیرنظامی را هدف قرار داده‌اند».

پیش از این حملات، الکساندر زاخارچنکو، رهبر جدایی‌طلبان هوادار روسیه، تهدید کرده بود که شبه‌نظامیان تا مرزهای دونتسک به پیشروی ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG