لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

مذاکره جدایی‌طلبان و دولت اوکراین «هنوز نتیجه‌ای نداشته است»


جدایی‌طلبان برخی ساختمان‌های دولتی در شهر دونتسک (در تصویر) و لوهانسک را اشغال کرده‌اند
جدایی‌طلبان برخی ساختمان‌های دولتی در شهر دونتسک (در تصویر) و لوهانسک را اشغال کرده‌اند
نماینده گروهی از جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین در یک کنفرانس خبری در ساختمان دولتی اشغال‌شده در شهر لوهانسک گفته است مذاکرات با مقام‌های دولتی «هنوز به توافقی ختم نشده است».

جدایی‌طلبان دور اداره امنیتی در شهر لوهانسک در شرق اوکراین را مانع‌گذاری کرده و در حالی که مشغول مذاکره با مقام‌های دولتی هستند همچنان خواستار برگزاری همه‌پرسی در آن کشور برای فدرالیزه شدن آنند.

برگزاری همه‌پرسی برای فردالیزه شدن اوکراین یا گرفتن خودمختاری از خواست‌هایی است که طی سه روز گذشته بر آن تاکید شده است.

این خواسته جدایی‌طلبان همان چیزی است که پیشتر روسیه گفته بود اوکراین باید به سمتش برود.

جدایی‌طلبان که مسلح نیز هستند گفته‌اند تنها در صورت برآورده شدن این خواسته است که ساختمان‌ها را ترک خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز در عین حال از قول یکی از کسانی که خود را فرمانده ساختمان اشغال‌شده نامیده می‌گوید «ما باید از روسیه بخواهیم ما را بپذیرد، چون چاره دیگری نداریم».

با این همه والری بولیکوف، کسی که خود را نماینده مرکز «ارتش جنوب و شرق» می‌نامد، روز ۲۰ فروردین گفته است خواست‌های آنها فراتر از برگزاری همه‌پرسی برای دادن اختیارات بیشتر به لوهانسک در ساز و کاری فدرال در اوکراین نیست».

والری بولیکوف در کنفرانسی خبری‌ای حضور داشت که داخل ساختمال اشغال‌شده اداره امنیت در لوهانسک برگزار می‌شد. او گفته است مذاکرات با مقام‌های اوکراینی هنوز نتیجه‌ای نداشته است.

سخنگوی پلیس در لوهانسک گفته است در زمان مذاکرات، پلیس دست به اقدامی نخواهد زد.

آرسن آواکوف، وزیر کشور اوکراین، نیز در نشستی خبری در کی‌یف، پایتخت آن کشور، گفته است «تا ۴۸ ساعت» نتیجه‌ای از گفت‌وگوها حاصل خواهد شد.

او می‌گوید «برای کسانی که خواستار مذاکره هستند ما مذاکره و راه‌حلی سیاسی را پیشنهاد می‌کنیم. برای اقلیتی که دنبال مناقشه هستند، ما پاسخی قوی از سوی مقام‌های اوکراینی خواهیم داشت.»

رویترز در عین حال از قول سازمان امنیت اوکراین و نیز یکی از فرماندهان جدایی‌طلبان گفته است گروهی از آنها ساختمان اشغال‌شده را در لوهانسک در نیمه‌شب ترک کرده‌اند.

در حالی که خبرها از تنش‌ها و احتمال وقوع درگیری در شهرهای دونتسک و لوهانسک حکایت دارند، روزنامه وال‌استریت جورنال، در گزارشی گفته است مقام‌های گروه ۷ (هفت کشور بزرگ صنعتی جهان) پنج‌شنبه ۲۱ فروردین، دیدار می‌کنند تا در مورد تحریم‌های تازه علیه روسیه گفت‌وگو کنند.

گروه ۷ که پیشتر با روسیه گروه ۸ را تشکیل می‌داد در اعتراض به الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه و اقدام‌های مسکو در اوکراین، نشست‌هایش را بدون روسیه برگزار کرده است.

روز سه‌شنبه جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روسیه را متهم کرد که به ناآرامی‌ها در شرق اوکراین دامن می‌زند.

روسیه این اتهام‌ها را رد کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه آن کشور، گفته است وضعیت تنها زمانی بهبود پیدا می‌کند که کی‌یف «منافع روس‌زبان‌ها را به حساب بیاورد».

قرار شده است کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و مقام‌های ارشد روسیه، آمریکا و اوکراین در هفته آینده میلادی دیدار و درباره بحران اوکراین گفت‌وگو کنند.
XS
SM
MD
LG