لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

اوباما و پوتین یک ساعت در باره بحران اوکراین گفت‌وگو کردند


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در مکالمه تلفنی یک ساعته با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته برای حل بحران شبه‌جزیره کریمه راه‌های دیپلماتیک وجود دارد. او راهکارهای پیشنهادی آمریکا را در این مورد مطرح کرده است.

بنا بر بیانیه‌ای که کاخ سفید آمریکا در این مورد منتشر کرده است، راهی برای حل مسئله به‌صورت دیپلماتیک و به شکلی که هم منافع روسیه، هم مردم اوکراین و هم جامعه بین‌المللی را در بر گیرد، وجود دارد.

به عنوان بخشی از راه‌حل -بنا بر آنچه در بیانیه کاخ سفید منتشر شده- دولت‌های اوکراین و روسیه با کمک جامعه جهانی به گفت‌وگوی مستقیم روی آورده، ناظران بین‌المللی اطمینان حاصل می‌کنند که به حقوق همه مردم اوکراین، از جمله اقلیت روس احترام گذاشته می‌شود؛ نیروهای روسی به پایگاه‌های خود باز می‌گردند؛ و اعضای جامعه بین‌المللی با کمک یک‌دیگر به مردم اوکراین در حالیکه برای انتخابات ماه مه آماده می‌شوند، کمک می‌کنند.

در این مکالمه، آقای اوباما گفته است که جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، به گفت‌وگوهای خود با همتای روس خود، دولت اوکراین و هم‌پیمانان بین‌المللی در روزهای پیش رو ادامه خواهد داد، تا در مورد آن اهداف پیشرفت‌هایی حاصل شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال تاکید کرده است که عملکرد روسیه، نقض تمامیت ارضی و حق حاکمیت اوکراین است که سبب شده تا آمریکا با هماهنگی با اروپا دست به اقداماتی بزند.

روسیه نیز می‌گوید در این گفت‌وگوی یک ساعته، ولادیمیر پوتین با همتای آمریکایی خود در مورد «وضعیت خطیر» اوکراین صحبت کرده است.

در بیانیه‌ای که کاخ کرملین در این مورد صادر کرده، آمده است که روابط نباید به‌خاطر مسئله اوکراین صدمه ببیند.

در این بیانیه آمده است «رئیس‌جمهوری روسیه بر اهمیت بالای روابط آمریکا و روسیه برای برقراری امنیت و ثبات در جهان تاکید کرده است».

به گفته پوتین رهبران کنونی اوکراین از راه کودتا و روشی که در تضاد با قانون اساسی بوده، قدرت را به دست آورده‌اند.

به گفته رئیس‌جمهوری روسیه، این حاکمیت تصمیم‌های خود را بر مناطق شرقی و جنوبی اوکراین دیکته می‌کند.

اشاره ولادیمیر پوتین به مناطقی از اوکراین است که اقلیت‌های روس یا روس‌زبان‌ها در آنها ساکن هستند یا بخش بزرگی از شهروندان آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

روز چهارشنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جان کری، همتای آمریکایی او در پاریس و سپس در روز پنج‌شنبه در رم دیدار و در مورد بحران اوکراین گفت‌وگو کرده‌اند.

دولت شبه‌جزیره خودمختار کریمه اوکراین اعلام کرده است که در آن منطقه برای پیوستن به خاک روسیه همه‌پرسی برگزار می‌شود. جان کری روز پنج‌شنبه گفت این اقدام برخلاف قانون اساسی اوکراین است و اگر هم قرار است همه‌پرسی صورت بگیرد، باید همه مردم اوکراین درباره کریمه نظر بدهند.
XS
SM
MD
LG