لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

معترضان اوکراینی پیشنهاد گفت‌وگو با دولت را رد کردند


معترضان نیروهای پلیس را که به آنها حمله کرده بودند، وادار به عقب‌نشینی کردند
معترضان نیروهای پلیس را که به آنها حمله کرده بودند، وادار به عقب‌نشینی کردند
رهبران معترضان و مخالفان دولت ویکتور یانوکویچ، پیشنهاد او را برا گفت‌وگو رد کرده و تاکید کرده‌اند تا زمانی که اعضای دولت «اخراج نشده» و تظاهرکنندگان بازداشت‌شده، آزاد نشوند، با او دور یک میز نخواهند نشست.

ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین، در ببانیه‌ای که بر وب سایتش منتشر شده از همه احزاب، از جمله مخالفان، خواسته بود به یافتن راه‌حلی برای بحران سیاسی کشور کمک کنند.

همزمان گروهی از مقام‌های عالی‌رتبه اروپایی و آمریکایی نیز با اعضای دولت و مخالفان اوکراینی دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

آقای یانووکویچ روز چهارشنبه با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ویکتوریا نولند، معاون وزارت خارجه آمریکا در کیِف، پایتخت، دیدارکرد.

خانم نولند با معترضان نیز در میدان استقلال کیف دیدار و گفت‌وگو کرده است.

با این همه پیشنهاد رئیس‌جمهوری برای مذاکره با احزاب و گروه‌ها هنوز راه به جایی نبرده است.

الکساندر تورچینف، از رهبران مخالفان، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است «ما به جای میزگرد، باتوم دریافت می‌کنیم. کاری که مقام‌های می‌کنند، راندن به سوی بن‌بست است».

خشونت‌های اخیر و ادامه اعتراض‌‌های گسترده علیه دولت در حالی‌ست که روز چهارشنبه ۲۰ آذر ماه، پلیس به تجمع‌کنندگان در میدان استقلال برای جمع‌آوری چادرهای آن و پایان دادن به اعتراض‌ها حمله کرد. اما مقاومت معترضان نیروهای پلیس را به عقب‌نشینی وادار کرده است. آنچه ساعتی بعد با استقبال رهبران احزاب و گروه‌های مخالف روبه‌رو شد.

آرسنی یاتسنیوک، از جمله یکی از رهبران معترضان است که در میدان استقلال به تظاهرکنندگان گفت «این (عقب‌نشینی پلیس) یک پیروزی بزرگ است».

خشونت‌های احتمالی در آینده از همین الان نیز با واکنش‌هایی در کشورهای غربی روبه‌رو شده‌ است. از جمله قانون‌گذاران آمریکایی گفته‌اند چنانچه این خشونت‌ها ادامه پیدا کند، آنها ممکن است تحریم‌هایی را علیه دولت اوکراین طرح‌ریزی و اجرا کنند.

چاگ هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز پس از دیدار با همتای اوکراینی خود در مورد استفاده دولت آن کشور از نیروی نظامی «در هر شکل ممکن» هشدار داد.

با این همه خانم نولند، معاون وزير خارجه آمريکا پس از گفت‌وگوهایش با رئيس جمهوری اوکراين گفته واشينگتن بر اين باور است که «آينده اروپايی» برای اوکراين هنوز در دسترس است.

اشاره او به موضوعی‌ست که سرآغاز اعتراض‌های گسترده جدیدی در اوکراین شده است که از زمان دگرگونی‌های موسوی به «انقلاب نارنجی» در آن کشور با چنین گستردگی رخ نداده بود.

دولت اوکراین اخیرا از پیوستن به پیمانی که همکاری اقتصادی با اتحادیه اروپا و در نتیجه نزدیک شدن به آن اتحادیه را همراه می‌آورد، خودداری کرده است. رئیس‌جمهوری اوکراین گفته بود به جای آن توافق‌نامه‌های تجاری با مسکو را امضا و اجرا خواهد کرد. آنچه صدها هزار معترض اوکراینی را که هوادار نزدیک شدن به اتحادیه اروپایی هستند، به خیابان‌ها آورد.
XS
SM
MD
LG