لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

حمله پلیس اوکراین به محل تجمع معترضان به دولت این کشور


اعتراض‌های ضددولتی در اوکراین در پی آن آغاز شد که رئیس جمهوری این کشور از امضای پیمان همکاری اقتصادی با اتحادیه اروپا خودداری کرد- ۱۹ آذرماه ۱۳۹۲
اعتراض‌های ضددولتی در اوکراین در پی آن آغاز شد که رئیس جمهوری این کشور از امضای پیمان همکاری اقتصادی با اتحادیه اروپا خودداری کرد- ۱۹ آذرماه ۱۳۹۲
نیروهای پلیس اوکراین شامگاه سه‌شنبه وارد محل تجمع تحصن‌کنندگان در کیف٬ پایتخت این کشور شده و با تظاهرکنندگان برخورد کرده‌اند. در عین حال رئیس جمهور اوکراین روز سه‌شنبه وعده داده است تا مجددا پیمان همکاری اقتصادی با اتحادیه اروپا را بررسی کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، صدها نیروهای پلیس اوکراین ۱۹ آذرماه سعی کردند موانع و حصارهای دور تا دور محل تحصن‌ در میدان «استقلال» کیف را از جا در بیاورند٬ که با مخالفت تظاهرکنندگان مواجه شدند.

به گفته این خبرگزاری، پس از این مخالفت‌ها٬ پلیس به اقدام فیزیکی روی آورده و برخورد با معترضان را آغاز کرده است.

طبق گزارش‌ها حدود سیصد تا چهارصد معترض در این میدان تجمع کرده‌اند.

اعتراض‌های ضددولتی در اوکراین اوایل آذرماه و در پی آن آغاز شد که رئیس جمهوری آن کشور از امضای پیمان همکاری اقتصادی با اتحادیه اروپا خودداری کرد.

ویکتور یانوکوویچ٬ رئیس جمهور اوکراین، روز سه شنبه با تشکیل «میزگردی» با سه تن از روسای جمهور پیشین اوکراین٬ به اعتراض‌های کنونی علیه دولت تاخت و آن را «تهدیدی برای امنیت ملی» دانست.

آقای یانوکوویچ در عین حال تاکید کرد که هیئتی از اوکراین روز چهارشنبه٬ ۲۰ آذرماه به بروکسل می‌روند تا بار دیگر مفاد پیمان همکاری اقتصادی با اتحادیه اروپا را بررسی کنند.

کاترین اشتون، نماینده عالی دیپلماسی اتحادیه اروپا، روز سه شنبه درتلاش برای میانجی‌گری و حل بحران اوکراین، در کیف با ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد.

طبق گزارش‌ها این دیدار سه ساعت و نیم به طول انجامیده است٬ اما دفتر خانم اشتون توضیح بیشتری در مورد این گفت‌و‌گوها نداده است.

خانم اشتون پس از گفت‌و‌گو با رئیس جمهور اوکراین٬ از محل تجمع تحصن‌کنندگان دیدار و با رهبران مخالفان نیز گفت‌و‌گو کرده است.

همچنین اشتفان فوله٬ کمیسر امور مربوط به گسترش اتحادیه اروپا٬ ۱۹ آذرماه اعلام کرده است که این اتحادیه آماده است به اوکراین از لحاظ مالی کمک کند.

پیشتر رئیس جمهور اوکراین هزینه ارتقای سطح استاندارد اقتصاد اوکراین را به سطح اتحادیه اروپا، بالا دانسته و گفته بود که این اقدام سالانه ۲۰ میلیارد یورو هزینه در بر دارد و این در حالی است که اتحادیه اروپا تنها بخشی از این مبلغ را تقبل کرده است.

روسیه مخالف شدید امضای پیمان همکاری میان اوکراین و اتحادیه اروپا است و تاکنون فشار زیادی را بر محافل سیاسی اوکراین برای پرهیز از امضای این پیمان همکاری وارد کرده‌ است.

رویارویی آرام اما پرتنش در میدان استقلال کیف
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:18 0:00
XS
SM
MD
LG