لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

نخست‌وزیر اوکراین در مورد «توطئه» مسکو در روز جمعه هشدار داد


آرسنی یاتسه‌نیوک، نخست‌وزیر اوکراین، هشدار داده است که در سالگرد «روز پیروزی»، نهم ماه مه، ۱۹ اردیبهشت، ممکن است توطئه‌ای در آن کشور رخ دهد و از شهروندان خواسته است از شرکت در کنش‌هایی که ممکن است علیه کی‌یف استفاده شود، خودداری کنند.

«روز پیروزی» که سالگرد شکست آلمان نازی به دست نیروهای شوروی در سال ۱۹۴۵ است -به گفته نخست‌وزیر اوکراین- ممکن است توسط روسیه علیه اوکراین مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

یاتسه‌نیوک که روز پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت، در «شبکه پنج» اوکراین سخن می‌گفت، ابراز نگرانی کرد که روس‌ها از کهنه‌سربازان جنگ (جهانی) برای آنچه او «تبلیغات دولتی روسیه» علیه اوکراین خوانده استفاده کنند.

به گفته او روسیه می‌خواهد نشان دهد که گروهی از ناسیونالیست‌های اوکراینی، کهنه‌سربازان جنگ را در خیابان کتک می‌زنند تا نشان دهد «نگاه کنید ما از همه خواسته‌ایم که به آرامش روی بیاورند، اما این اوکراینی‌ها هستند که توافق ژنو (توافق چهارجانبه میان اوکراین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا) را زیر پا گذاشته و در زد و خوردی که حتما برای روز ۹ مه برنامه‌ریزی کرده بودند، مقصرند».

آقای یاتسه‌نیوک در بخشی از سخنان خود که خبرگزاری رویترز آن را نقل کرده در مورد گفته‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، که از جدایی‌طلبان خواسته است همه‌پرسی خود را عقب بیاندازند، ابراز نگرانی کرده است.

به گفته این مقام عالی‌رتبه دولت موقت اوکراین، سخنان پوتین «حس پیشگویی» را در او به وجود می‌آورد؛ «آنها یک چیزی می‌گویند و یک چیز دیگر انجام می‌دهند».

ولادیمیر پوتین از تا همه‌پرسی روز یازدهم ماه مه را به تعویق بیاندازند.

جدایی طلبان هوادار مسکو، روز پنجشنبه درخواست رئیس‌جمهوری روسیه را رد کرده و گفتند که یکشنبه این همه‌پرسی برگزار خواهد شد.

دیدار پوتین و سران غربی در سالگرد نبرد نرماندی

سفارت روسیه در پاریس اعلام کرده است ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با سران کشورهای غربی در سالگرد «نبرد نرماندی» در پاریس دیدار خواهد کرد.

این دیدار نخستین دیدار مقام عالی‌رتبه روس و گروهی از مقام‌های غربی از زمان آغاز بحران اوکراین خواهد بود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در میان کسانی هستند که در مراسم هفتادمین سالگرد «نبرد نرماندی» حضور خواهند داشت.

به گزارش فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، دعوت خود از پوتین را تائید کرده و وزیر دفاع آن کشور نیز گفته است انجام ندادن چنین کاری «توهینی تاریخی» است.

«نبرد نرماندی» (فرود در نرماندی) سالگرد پیاده شدن نیروهای متفقین در کرانه نرماندی در فرانسه و آغاز آزادسازی آن کشور از دست نیروهای آلمانی در سال ۱۹۴۴ میلادی است.
XS
SM
MD
LG