لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

ارتش اوکراین در «آماده‌باش کامل» قرار گرفته است


کی‌یف می‌گوید در برابر اقدامات جدایی‌طلبان در شرق اوکراین درمانده‌ است، در عین حال روز چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه رئیس‌جمهوری اوکراین گفت ارتش آن کشور در برابر حمله احتمالی روسیه به حال «آماده‌باش کامل جنگی» درآمده است.

الکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری اوکراین، در دیداری با وزیران کابینه گفته است «تهدید وقوع یک جنگ از سوی روسیه علیه اوکراین جدی است».

او در عین حال تاکید کرده است که نیروهای امنیتی و پلیس آن از کنترل بر اوضاع در شرق آن کشور فرومانده‌اند.

رئیس‌جمهوری موقت اوکراین حتی گفته است در برخی موارد نیروهای امنیتی و پلیس در دو استان بحران‌زده شرق با جدایی‌طلبان هوادار روسیه «همکاری» می‌کنند.

این گفته‌ها یک روز پس از آن بیان می‌شود که جدایی‌طلبان در دومین مرکز یک استان در اوکراین، در شهر لوهانسک، ساختمان‌های دولتی را تصرف کردند. به گفته مقام‌های دولت اوکراین پلیس در برابر این رخدادها واکنشی نشان نداده است.

در عین حال بنا بر گزارش‌ها، مهاجمان نیز «کاملا مسلح» بوده‌اند.

مقام‌های محلی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که جدایی‌طلبان ساختمان‌های دولتی در شهر هورلیفکا را نیز به تصرف خود درآورده‌اند. این شهر در استان دونتسک قرار دارد. استانی که جدایی‌طلبان کنترل شهرهای گوناگون آن را در دست گرفته‌اند.

بنا به گزارش رسانه‌ها کی‌یف در عین حال کاردار امور دفاعی سفارت روسیه را در اوکراین به اتهام آنچه «جاسوسی» عنوان شده بازداشت و از او خواسته است خاک آن کشور را ترک کند.

اوکراین روسیه را متهم به دست داشتن در اوضاع متشنج و فعالیت گروه‌های جدایی‌طلب می‌کند. مسکو این اتهام‌ها را رد کرده از کی‌یف خواسته است به حقوق روس‌زبان‌های آن کشور احترام بگذارد.

غرب نیز اتهام‌هایی مشابه را به روسیه زده و نیز می‌گوید مسکو برای کاهش تنش‌ها در شرق اوکراین به وعده‌های خود در توافق چهارجانبه ژنو (میان اوکراین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا) عمل نکرده است. روسیه نیز از آمریکا خواسته است که از نفوذ خود بر دولت اوکراین استفاده کرده، مانع حمله به جدایی‌طلبانی شود که مسکو آنها را «معترض» می‌داند.

روسیه در عین حال نزدیک به ۴۰ هزار نیروی نظامی خود را در مرز با اوکراین قرار داده است.

وام ۱۷ میلیارد دلاری

صندوق بین‌المللی پول، وامی ۱۷ میلیارد دلاری را برای کمک به اقتصاد بحران‌زده اوکراین تصویب کرد.

کی‌یف با مشکلات اقتصادی گوناگونی روبه‌رو است.

در عین حال روسیه نیز تهدید کرده در صورت پرداخت نشدن فوری بدهی ۵/ ۳ میلیارد دلاری‌اش، گاز خود را به روی آن کشور می‌بندد.

دولت برکنار شده ویکتور یانوکوویچ، قصد داشت با مسکو وارد توافقی اقتصادی چند میلارد دلاری بشود. این همکاری در برابر همکاری با اتحادیه اروپا به تصویب آن دولت می‌رسید، آنچه به اعتراض‌های گسترده هواداران غرب و در نهایت سرنگونی یانوکوویچ انجامید. پس از آن بود که هواداران روسیه در شرق اوکراین، جایی که رئیس‌جمهوری پیشین از محبوبیت برخوردار بود، فعالیت‌های خود را علیه دولت موقت مرکزی آغاز کردند.

صندوق جهانی پول نگران اعطای وام به اوکراین بود؛ پس از آنکه دو برنامه قبلی برای دریافت وام از سوی کی‌یف، به دلیل موفق نبودن در پیشبرد اصلاحاتی که این سازمان بین‌المللی آنها را طلب می‌کند، شکست خورد.

دولت فعلی وعده داده است که آن اصلاحات را انجام دهد.
XS
SM
MD
LG