لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

روسای جمهوری روسیه و اوکراین در میلان «به مذاکره می‌نشینند»


میلان ایتالیا که محل برگزاری نشست اروپا-آسیا است، در عین حال محل دیدار روز جمعه، ۲۵ مهر ماه، میان ولادیمیر پوتین و پترو پوروشنکو، رئیسان‌ جمهوری روسیه و اوکراین خواهد بود؛ دیداری که انتظار می‌رود موضوع آتش‌بس شکننده اوکراین و صادرات گاز از مهم‌ترین رئوس آن باشد.

رئیس‌جمهوری روسیه پیش از آغاز این دیدار هشدار داد که بحران اوکراین می‌تواند انتقال گاز به اروپا را با «خطر» روبه‌رو کند. او گفته است «مخاطرات عمده‌ای در مورد انتقال گاز وجود دارد».

خبرگزاری رویترز می‌گوید انتظار بر این است که رهبران دو کشور در حاشیه نشست به صورت دو جانبه گفت‌وگو کنند و مذاکرات گسترده‌تری را با رهبران اتحادیه اروپا پیش بگیرند.

اتحادیه اروپا از آغاز سال جاری میلادی، با الحاق کریمه به خاک روسیه و نیز در پی بحران و نبردها در شرق اوکراین میان نیروهای دولتی آن کشور و شبه‌نظامیان جدایی‌طلب هوادار روسیه، تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کرده است.

شدت تنش میان غرب و روسیه در پی بحران اوکراین، از زمان پایان جنگ سرد، بی‌سابقه توصیف می‌شود.

بسیاری از رهبران غربی، مسکو را متهم به دخالت در خشونت‌هایی کرده‌اند که جان صدها نفر را طی ماه‌های گذشته گرفت تا در نهایت به آتش‌بسی شکننده در شرق اوکراین انجامید که حاصل گفت‌وگوها در مینسک، بلاروس، بود. روسیه اتهامات را رد کرده است.

رئیس‌جمهوری روسیه پیش از آغاز این دیدار هشدار داد که بحران اوکراین می‌تواند انتقال گاز به اروپا را با «خطر» روبه‌رو کند.

سران اروپایی روز پنج‌شنبه در میلان گرد آمدند. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در همان روز گفت «از همه چیز مهم‌تر تکلیف روسیه در این مورد است که نشان دهد به [قرارداد آتش‌بس] مینسک پایبند است».

او به خبرنگاران گفته است «متاسفانه هنوز کاستی‌های بسیاری وجود دارد، اما مهم این است که راهی برای گفت‌وگو بیابیم».

اتحادیه اروپا در عین حال نگران آن است که روسیه به دلیل پرداخت نشدن بهای گاز خود، صادرات به اوکراین را قطع کند. آنچه صادرات گاز به کل قاره اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. آن هم درست در زمانی که فصل زمستان در راه است.

انتظار می‌رود در این مورد مذاکراتی سخت در انتظار طرف‌ها باشد.

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گاز به اعضای اتحادیه اروپا است و نیمی از این گاز از خاک اوکراین می‌گذرد تا به دست مصرف‌کنندگان اروپایی برسد.

این اولین بار نیست که موضوع بهای گاز و اختلافات میان کی‌یف و مسکو در این مورد، نگرانی‌هایی را از کمبود یا قطع صادرات به وجود می‌آورد؛ این بار اما تنش‌ها و بحران بی‌سابقه چند دهه اخیر در شرق اوکراین نیز به اختلافات اضافه شده است.

آلمان بزرگ‌ترین خریدار گاز روسیه است: با سالیانه نزدیک به ۱۵ میلیارد دلاری که به شرکت دولتی روسیه، گازپروم، پرداخت می‌کند. برخی دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، مانند اسلوواکی یا بلغارستان، کاملا به گاز انتقالی روسیه از اوکراین وابسته‌اند.

نشست روز جمعه با حضور رهبران اروپایی، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، دیوید کامرون و ماتئو رنزی نخست‌وزیران بریتانیا و ایتالیا و نیز رئیسان اتحادیه اروپا و کمیسیون آن برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG