لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

حملات مرگبار جدایی‌طبان، آتش‌بس اوکراین را تهدید می‌کند


یک سرباز اوکراینی در شرق آن کشور
یک سرباز اوکراینی در شرق آن کشور

حملات جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین و خشونت‌های تازه، به کشته شدن ۹ سرباز و چهار شهروند غیرنظامی انجامیده است؛ این حملات مرگبارترین از زمان ترک مخاصمه میان جدایی‌طلبان و نیروهای دولتی بوده و آتش‌بس شکننده را با تهدید روبه‌رو کرده است.

مقام‌های اوکراینی روز دوشنبه، هفتم مهر ماه، گفتند طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ سرباز و شهروند غیرنظامی در حملات کشته شدند.

آندری لیسنکو، سخنگوی شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین، به خبرنگاران گفته است که در میان ۹ نفر از تلفات نظامی، گروهی از چتربازان آن کشور که در خودرویی زرهی در حال حرکت بوده‌اند، نیز کشته شده‌اند.

مقام‌های محلی نیز گفته‌اند سه شهروند غیرنظامی در دونتسک، از مراکز اصلی حضور شوریان جدایی‌طلب، و یک شهروند غیرنظامی دیگر نیز در شهر ماکی‌ئیفکا در نزدیکی دونتسک کشته شده‌اند.

مقام‌های نظامی آن کشور می‌‌گویند تجزیه‌طلبان با تانک حملاتی را به فرودگاه دونتسک، موقعیتی استراتژیک در شرق اوکراین، انجام داده‌اند.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، هشدار داده است که ارتش آن کشور، در صورتی که جدایی‌طلبان دست از حملات خود بر ندارند، به مبارزه ادامه می‌دهد.

آتش‌بس میان دو طرف که هفته پیش با حمایت کشورهای اروپایی در مینسک، پایتخت بلاروس، نهایی شد، میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان یک منطقه حائل غیرنظامی به وسعت ۳۰ کیلومتر ایجاد می‌کند.

طی خشونت‌های پنج ماه گذشته بیش از ۳۲۰۰ نفر در اوکراین کشته شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه در عین حال از سفر یک هیئت نظامی روسیه به شرق اوکراین در هفته گذشته خبر داده است.

در این هیئت الکساندر لنتسوف، معاون فرمانده نیروهای زمینی ارتش روسیه، نیز حضور دارد.

او به تلویزیون دولتی اوکراین گفته است آنها به اوکراین آمده‌اند تا شورشیان را قانع کنند دست به کار بی‌دلیل نزنند.

گروهی از اعضای این هیئت نیز برای گفت‌وگو با تجزیه‌طلبان جهت احترام به آتش‌بس، به دونتسک سفر کرده‌اند.

طی ماه‌های گذشته و در زمان خشونت‌ها در اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی، بارها مسکو را به دخالت در تنش‌ها متهم کردند. همین موضوع نیز تحریم‌هایی را علیه روسیه همراه داشته است. کرملین این اتهام‌ها را رد کرده است.

صدر اعظم آلمان گفته است هنوز شرایطی برای رفع تحریم‌های روسیه به وجود نیامده است. او هشدار داده است که اگر خشونت‌ها ادامه پیدا کند، اروپا به این فکر خواهد کرد که در مورد وابستگی خود به منابع انرژی روسیه، تصمیمی بگیرد.

در دیگر سو، دولت روسیه نیز اعلام کرده است در مورد «کشتار» روس‌زبان‌های شرق اوکراین به دست نیروهای دولتی دست به تحقیقات می‌زند.

XS
SM
MD
LG