لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

سازمان ملل حملات دولت سوریه به غیرنظامیان را محکوم کرد


باقی‌مانده‌های حلب
باقی‌مانده‌های حلب

۱۱۶ عضو سازمان ملل متحد، در جریان یک رای‌گیری که از آغاز جنگ داخلی سوریه هر سال انجام می‌شود، حملات نیروهای مسلح دولت آن کشور به غیرنظامیان را محکوم کردند. ۱۵ کشور، از جمله ایران و روسیه، به این قطعنامه رای مخالف دادند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

پیش‌نویس قطعنامه را عربستان سعودی تهیه کرده بود. کشوری که خود از مخالفان سرسخت بشار اسد به شمار می‌رود و از شماری از گروه‌های شورشی در سوریه پشتیبانی می‌کند.

عبدالله معلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل، در جریان نشست همگانی اعضا، شعری در باره حلب و آیلان کردی، پسربچه پناهجویی که دریا جسدش را به ساحل ترکیه رساند، خواند.

بشار جعفری، نماینده سوریه در این سازمان نیز، در واکنش گفت «حکومت سعودی باید آخرین حکومتی باشد که به خودش اجازه می‌دهد در مورد حقوق بشر حرفی بزند».

قطعنامه ارائه‌شده در سازمان ملل، نهایتا ۱۱۶ رای موافق گرفت. ۱۵ عضو ملل متحد با آن مخالف کردند که ایران و روسیه از جمله آن‌ها بودند. ۴۹ عضو ملل متحد نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، هر سال قطعنامه‌ای در محکومیت دولت آن کشور در سازمان ملل مطرح شده‌است.

قطعنامه اخیر با بیان «خشم» و «نگرانی شدید» در مورد خشونت‌ها در منطقه تحت کنترل شورشیان در شرق حلب، خواستار آن شده که دولت مرکزی سوریه، روند کمک‌رسانی انسان‌دوستانه به مردم سوریه را ممکن سازد.

این قطعنامه حمله به کاروان کمک‌ها در زمان آتش‌بس یک‌هفته‌ای، در پایان تابستان را نیز محکوم کرده‌است.

بین دست‌کم ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر در جریان جنگ داخلی سوریه کشته و نیمی از مردم آن کشور نیز آواره شده‌اند.

درگیری‌های شدیدی در مناطقی از حلب، میان شورشیانی که قصد شکستن محاصره آن را دارند و نیروهای دولتی و متحدان آن‌ها، جریان دارد.

XS
SM
MD
LG