لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

۷۵ تن از جنگجویان آموزش دیده توسط آمریکا وارد سوریه شدند


در تصویر یکی از افراد نیروهای مخالف بشار اسد در نبردهای کوبانی علیه نیروهای گروه موسوم به «حکومت اسلامی»
در تصویر یکی از افراد نیروهای مخالف بشار اسد در نبردهای کوبانی علیه نیروهای گروه موسوم به «حکومت اسلامی»

هفتاد و پنج تن از نیروهای اپوزیسیون سوریه که توسط ایالات متحده آمریکا برای مقابله با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» آموزش دیده‌اند، شنبه بیست و هشتم شهریور ماه، وارد آن کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است و با شبکه‌ای از منابع خبری داخل سوریه ارتباط دارد، اعلام کرد: «بامداد شنبه ۷۵ جنگجوی جدید وارد استان حلب شدند. آن‌ها در نزدیکی پایتخت ترکیه توسط نیروهای آمریکایی آموزش دیده‌اند.»

به گفته رامی عبدالرحمن، مدیر «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، این افراد توسط کاروانی از ۱۲ خودرو، مجهز به اسلحه سبک و مهمات، با حمایت هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، از مرز ترکیه وارد سوریه شدند.

بنا بر این گزارش، این نیروها، برای پیشتبانی از «تیپ ۳۰ لشکر صقور الجبل» که از حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برخوردار است، آماده شده‌اند.

آمریکا برنامه آموزش نیروهای اپوزیسیون سوریه را به منظور استفاده از آن‌ها در نبرد با گروه حکومت اسلامی (داعش)، در بهار گذشته آغاز کرد.

این برنامه با انتقادهایی در داخل آمریکا روبه‌رو است.

هفته گذشته ژنرال لوید اوستن، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، گفت که از میان ۵۴ نیرویی که آمریکا تا آن هنگام آموزش داده و به سوریه اعزام کرده بود، تنها «چهار یا پنچ تن» همچنان در نبردها مشارکت می‌کنند.

پس از آن، مجلس سنای آمریکا، برنامه آموزش جنگجوهای اپوزیسیون سوریه را «برنامه‌ای شکست خورده» توصیف کرد.

یکی از موانعی که این برنامه با آن روبه‌رو است، گروه جبهه‌النصره، شاخه القاعده در سوریه است. این گروه که در مناطق شمال سوریه هم حضور دارد، تا کنون دست‌کم دو بار، شماری از جنگجویان آموزش‌دیده را ربوده است.

گزارش‌هایی هم از کشته شدن تعدادی از این نیروها در درگیری با شبه‌نظامیان النصره، منتشر شده است.

این مسئله باعث شد آمریکا برای دفاع از نیروهایی که در مجموعه‌ای تحت عنوان «سوریه جدید» آموزش داده ، چند بار اقدام به حمله هوایی به مواضع گروه جبهه‌النصره کند.

«آتش‌بس متقابل»

از سوی دیگر دیده‌بان حقوق بشر سوریه و تلویزیون المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان، اعلام کردند که طرف‌های درگیر در سوریه، بر سر آتش‌بس در دو شهرک شیعه‌نشین در شمال غرب سوریه و دو شهرک در نزدیکی مرز لبنان، به توافق رسیدند.

دو شهرک شیعه نشین در شمال غرب سوریه، کفریا و فوعه هستند که در کنترل نیروهای هوادار دولت بشار اسد قرار دارند. این دو شهرک از فروردین گذشته از طرف ائتلافی از مخالفان اسد محاصره شده‌اند.

دو شهرک نزدیک به مرز لبنان هم الزبدانی و مضایا هستند که در کنترل مخالفان اسدند و از حدود دو سال پیش توسط نیروهای دولتی و حزب‌الله لبنان محاصره شده‌اند.

این آتش‌بس ۴۸ ساعته بس از ساعت ۱۲ یکشنبه به وقت محلی آغاز شد.

پیشتر هم در الفوعه، کفریا و زبدانی دو بار آتش بس اعلام شده بود اما شکست مذاکرات میان دو طرف بر سر مسائلی همچون خروج جنگجوهای مخالف از زبدانی و خروج غیر نظامیان از کفریا و فوعه، به پایان آتش بس و از سرگیری درگیری‌ها انجامید.

XS
SM
MD
LG