لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

ابراز امیدواری کری به آغاز مذاکرات نظامی آمریکا و روسیه درباره سوریه


جان کری همراه با وزیر امور خارجه امارات در لندن
جان کری همراه با وزیر امور خارجه امارات در لندن

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه ۲۷ شهریور در لندن به خبرنگاران اظهار داشت، باراک اوباما معتقد است که مذاکره مقام‌های نظامی آمریکا و روسیه درباره سوریه گام مهم بعدی است و امیدوار است که چنین مذاکراتی «بزودی» برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه که طی روز‌ها اخیر گزارش‌هایی در خصوص حضور نظامی‌اش در سوریه منتشر شده است، آمادگی خود را برای حضور در چنین مذاکراتی اعلام کرده است.

جان کری هنگام دیدار با همتای اماراتی خود در لندن تصریح کرد که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا امیدوار است که «چنین مذاکراتی به تعیین گزینه‌های در دسترس برای گام‌های بعدی در سوریه» منجر شود.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: «محور تمرکز ما همچنان از بین بردن داعش (گروه حکومت اسلامی) و همچنین دستیابی به توافق سیاسی (برای حل بحران) در سوریه است، که به نظر ما دستیابی به چنین توافقی در درازمدت و در صورت حضور بشار اسد در قدرت، غیرممکن است».

از زمان آغاز بحران در سوریه، آمریکا همواره از اقدامات روسیه در حمایت از حکومت بشار اسد انتقاد کرده است.

این در حالی است که طی هفته‌های اخیر گزارش‌هایی در خصوص ساخت یک باند فرودگاه جدید در لاذقیه توسط روسیه منتشر شده است. لاذقیه از مهم‌ترین پایگاه‌های حکومت بشار اسد و حامیان او به شمار می‌رود.

در همین زمینه، مقام‌های آمریکایی می‌گویند، روسیه تسلیحاتی چون هلی‌کوپتر و تانک در سوریه مستقر کرده است. از سوی دیگر یک منبع نظامی سوریه نیز گفته بود، ارتش این کشور استفاده از تسلیحات زمینی و هوایی جدیدی را که روسیه به آن کشور داده، آغاز کرده است.

مسکو خواستار تشکیل یک ائتلاف گسترده برای جنگ با گروه «حکومت اسلامی» شده به طوری که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، از آمریکا و متحدان آن خواست که در این جنگ همراه دولت سوریه باشند.

این در حالی است که باراک اوباما پیشتر تاکید کرده بود که تنها راه پایان جنگ سوریه، اتحاد در برابر گروه «حکومت اسلامی» بدون بشار اسد است.

از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه تاکنون، دولت آمریکا، ترکیه، عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از گروه‌های شورشی و مخالف رژیم دمشق حمایت کرده‌اند. در مقابل، روسیه و ایران از خکومت بشار اسد حمایت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG