لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

دولت آمریکا از محدودیت‌های تازه مسافرتی حمایت می‌کند


نمایندگان وزارت امنیت داخلی، پلیس، مرزبانی و گمرگ، امور ویزایی و مرکز ضد تروریست وزارت خارجه آمریکا در جریان نشستی در سنا
نمایندگان وزارت امنیت داخلی، پلیس، مرزبانی و گمرگ، امور ویزایی و مرکز ضد تروریست وزارت خارجه آمریکا در جریان نشستی در سنا

وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید از طرح تصویب‌شده در مجلس نمایندگان آن کشور در مورد ایجاد محدودیت‌های مسافرتی حمایت می‌کند؛ این طرح می‌تواند پیامدهایی را از جمله برای ایرانی‌تبارها یا کسانی که به ایران سفر کرده‌اند در پی داشته باشد.

طرح مجلس نمایندگان، ۱۷ آذر ماه با رای اکثریت قریب به اتفاق اعضا تصویب شد. بر اساس این طرح شهروندان ۳۸ کشوری که برای ورود به ایالات متحده نیازی به روادید ندارند، اگر طی پنج سال گذشته به کشورهایی مانند ایران، عراق، سوریه یا سودان سفر کرده باشند، باید برای ورود به آمریکا روادید بگیرند.

از سوی دیگر این نگرانی نیز وجود دارد که شهروندانی که تبار این کشورها را دارند و اکنون تابع آن ۳۸ کشور هستند نیز از معافیت ویزایی کنار گذاشته شوند.

در عین حال که قانونی شدن این طرح می‌تواند واکنش متقابل اروپا را نیز همراه داشته باشد و قوانین مشابهی در مورد شهروندان آمریکایی وضع شود.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه ایالا متحده، ۱۸ آذر ماه گفته است «ما از قانون تازه ارائه‌شده در مجلس نمایندگان از سوی هر دو حزب [جمهوری‌خواه و دمکرات] حمایت می‌کنیم، و امیدواریم که کنگره هر چه سریع‌تر در جهت تصویب آن اقدام کند».

کنگره آمریکا از دو مجلس نمایندگان و سنا تشکیل شده و طرح تازه اکنون باید به تصویب سنا و سپس به امضای ریاست‌جمهوری آمریکا برسد تا به قانون تبدیل شود.

۳۸ کشور جهان، از جمله بسیاری از کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی، برای سفر به ایالات متحده و اقامتی ۹۰ روزه در آن کشور نیازی به روادید ندارند.

حملات مرگبار پاریس و کشتار کالیفرنیا به دست زوج مسلمانی که گفته می‌شود از افراطیون اسلام‌گرا تاثیر گرفته‌ بودند، سبب شده تا کشورهایی مانند آمریکا اقدامات تازه‌ای را در امور امنیتی در پیش گیرند.

شهروندان چندین کشور اروپایی در میان اعضای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» حضور دارند، از جمله فرانسه و بلژیک که سکونت‌گاه برنامه‌ریزان و عاملان حملات گسترده پاریس بوده است. افرادی وابسته به گروه حکومت اسلامی که به سوریه سفر کرده بودند و برخی از آنها نیز در فهرست مظنونین به انجام «عملیات تروریستی» قرار داشتند.

با این حال طرح تازه برای ایجاد محدودیت‌های مسافرتی منتقدانی دارد که آن را تبعیض‌آمیز می‌دانند. برخی نیز می‌گویند چنین طرحی می‌تواند تاثیری منفی بر صنعت گردشگری در ایران بگذارد و جلوی سفر گردشگران کشورهای اروپایی یا شرق آسیا را به ایران بگیرد.

XS
SM
MD
LG