لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

وزارت خزانه‌داری آمریکا دو رهبر جبهه‌النصره را در فهرست سیاه خود قرار داد


شماری از نفرات النصره (فتح‌الشام) در حال گوش دادن به سخنرانی رهبران خود
شماری از نفرات النصره (فتح‌الشام) در حال گوش دادن به سخنرانی رهبران خود

وزارت‌ خزانه‌داری ایالات متحده، پنجم اسفند ماه، دو تن از رهبران شاخه القاعده در سوریه که پیش از این با نام جبهه‌النصره شناخته می‌شد را، در «فهرست سیاه» خود قرار داده‌است. یک روز پیش از این شورای امنیت سازمان ملل نیز این دو نفر را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

یکی از این دو نفر ایاد نظمی صالح خلیل، بر اساس برآوردها نفر سوم در دستگاه رهبری شاخه القاعده در سوریه است و «امیر» این گروه در مناطقی ساحلی آن کشور؛ نفر دوم، بسام احمد الحصری نام دارد که گفته می‌شود رابط اصلی میان جبهه‌النصره و القاعده و نیز «امیر» شبه‌نظامیان آن در درعا است.

ایاد نظمی صالح خلیل، فردی‌ست که گفته می‌شود مسئولیت ترورها و قتل‌های هدفمند گروه را بر عهده دارد و زندان‌هایی را می‌چرخاند که در آن‌ها شکنجه رواج عمومی دارد.

جان اسمیت، جانشین رئیس مرکز «کنترل دارایی‌های خارجی» وزارت خزانه‌داری آمریکا، گفته است افرادی که در فهرست سیاه قرار گرفته‌اند با نظارت بر راهبردها و عملیات جبهه‌النصره، «حمایتی اساسی از خشونت‌های این گروه تروریستی انجام می‌دهند».

تحریم‌ها خزانه‌داری آمریکا علیه این دو نفر ساعاتی پس از قرار گرفتن نام هر دو در فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل، صورت می‌گیرد؛ تحریم‌هایی که هدف از آن‌ها جلوگیری از دسترسی افراد به منابع مالی و دور کردن آن‌ها از سازوکار اقتصادی بین‌المللی‌ست. این تحریم‌ها در عین‌حال مانع از انجام سفرهای خارجی توسط آن‌ها می‌شود.

در تحریم‌های تازه ایالات متحده، مطابق با روالی که این کشور پیش‌تر نیز بر اساس آن عمل کرده، تغییر نام جبهه‌النصره به فتح‌الشام و ادعای گروه در مورد قطع روابط با القاعده، به رسمیت شناخته نمی‌شود.

بسام احمد الحصری -به گفته شورای امنیت سازمان ملل- حدودا ۴۷ ساله تبعه سوریه، حامل گذرنامه منطقه خودگردان فلسطین است. ایاد نظمی صالح خلیل، حدودا ۴۳ ساله صاحب گذرنامه‌های اردنی‌ست.

XS
SM
MD
LG