لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

لاوروف: ایجاد مناطق امن در سوریه قابل بحث است؛ با هماهنگی دولت اسد


وزیر خارجه روسیه
وزیر خارجه روسیه

وزیر خارجه روسیه می‌گوید کشورش حاضر است باب مذاکره با ایالات متحده در مورد طرح دونالد ترامپ برای ایجاد «مناطق امن» در سوریه را باز کند؛ اما عملی‌شدن چنین طرحی در صورت هماهنگی با دولت بشار اسد، شدنی‌ست.

سرگئی لاوروف، چهار اسفند ماه، گفته است در دیدار اخیرش با رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، صحبت‌هایی میان آن‌ها در مورد موضوع «مناطق امن» رد و بدل شده‌است، اما وزیر خارجه آمریکا گفته این طرح هنوز در حال آماده‌سازی و برنامه‌ریزی‌ست.

اشاره به طرحی‌ست که رئیس‌جمهوری آمریکا، برای اسکان پناهجویان آواره از جنگ در غرب آسیا، از جمله در سوریه، ایجاد آن را پیشنهاد داده و در عین حال گفته‌است هزینه آن نیز بر عهده کشورهای عرب پیرامون خلیج فارس است.

طرح ترامپ، در گفت‌وگوی تلفنی او با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در بهمن ماه نیز به میان کشیده شده بود.

لاوروف می‌گوید مسکو همچنان در انتظار جزئیات اجرایی این طرح است؛ و افزوده «از نظر ما، هرگونه ایده مشابهی مانند این که مربوط به ارض سوریه می‌شود، به هماهنگی با دولت آن کشور نیاز دارد. در غیر این‌صورت، اجرای آن کار سختی خواهد بود».

به گفته وزیر خارجه روسیه، او موضع دولت خود «در مورد آن‌چه می‌تواند مورد بحث قرار گیرد» را برای هم‌تای آمریکایی‌اش توضیح داده و «منتظر ارائه توضیحات از سوی واشینگتن هستیم».

سرگئی لاوروف بار دیگر بر آمادگی مسکو برای گفت‌وگو با دولت آقای ترامپ، بر سر «پیشنهادهایی که به همکاری در سوریه مربوط شود» تاکید کرده‌است.

پیش از این گفته‌ها، بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه، کشوری که شـش سال است درگیر جنگ داخلی‌ست، گفته بود هرگونه تلاشی برای ایجاد منطقه امن توسط نیرویی خارجی، بدون هماهنگی با دولت دمشق، به معنی نادیده گرفتن تمامیت ارضی سوریه‌است.

دولت بشار اسد دمشق و بخش‌هایی دیگر از سوریه را با کمک نیروهای مورد حمایت ایران و روسیه در کنترل خود دارد. بخش‌هایی از شمال سوریه در کنترل شبه‌نظامیان کرد و یا متحدان ترکیه با همکاری ارتش آن کشور است. بخش‌هایی از این کشور نیز در اختیار گروه موسوم به حکومت اسلامی‌ست. ائتلاف‌هایی از شماری از دیگر شبه‌نظامیان مورد حمایت دیگر کشورها، از جمله عربستان نیز، بخش‌هایی از سوریه را کنترل می‌کنند.

شماری از منتقدان طرح ایجاد مناطق امن -برای نمونه- از سوی آمریکا یا ائتلافی که رهبری می‌کند، این موضوع را مطرح کرده‌اند که چنین چیزی ممکن است به درگیری با نیروهای روسی یا ارتش سوریه و متحدان آن بیانجامد. از سوی دیگر اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، احتمال همکاری با روسیه را در سوریه، نه تنها بر سر مناطق امن که برای نمونه برای مقابله با «داعش» به میان کشیده‌است. کاخ کرملین نیز در همین راستا اظهاراتی را مطرح کرده‌است.

یوری یوشاکف، مشاور امور خارجی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز چهارشنبه، گفت در تماس تلفنی دهم بهمن‌ماه میان رهبران دو کشور، آن‌ها در مورد راه‌های احتمالی همکاری، در نبرد علیه تروریسم، در کنار همکاری‌های اقتصادی، گفت‌وگو کرده‌اند. او بدون ارائه جزئیات خاصی افزود دو طرف گفت‌وگوهای «اساسا قابل‌توجهی» داشتند.

XS
SM
MD
LG