لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

تحقیقات در مورد «رابطه احتمالی» میان انفجارها و حمله با چاقو در آمریکا


پلیس در محله چلسی در نیویورک، جایی که انفجار شب یک‌شنبه رخ داده‌است
پلیس در محله چلسی در نیویورک، جایی که انفجار شب یک‌شنبه رخ داده‌است

به گزارش رسانه‌های آمریکا، پلیس فدرال مشغول تحقیقات در مورد این موضوع است که آیا میان انفجارها در نیویورک و نیوجرسی و نیز حمله با چاقو به مردم در مرکز خریدی در مینه‌سوتا، ارتباطی وجود دارد یا نه. مقام‌ها می‌گویند در حال بررسی احتمالات در مورد «تروریستی» بودن این سه واقعه هستند.

طی روزهای آخر هفته میلادی، انفجاری در نیویورک ۲۹ زخمی برجای گذاشت. خطری زندگی زخمی‌شدگان را تهدید نمی‌کند، اما وقوع انفجار، به‌ويژه در محله‌ پررفت‌وآمد شهر، به نگرانی‌ها دامن زده‌است.

در عین حال اندکی بعد اعلام شد که وسیله انفجاری دیگری نیز در محلی در نزدیکی انفجار نخست پیدا شده‌است.

ساعاتی پیش از انفجار نیویورک، در ایالت همسایه؛ نیوجرسی، «یک بمب دست‌ساز» در نزدیکی یک گردهمایی خیریه نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا، منفجر شد. این واقعه خسارت جانی یا مجروحی برجای نگذاشت.

دو هزار کیلومتر دورتر از ایالات‌های شمال‌شرقی، در روز شنبه گذشته یک مهاجم با چاقو به مردم در مرکز خریدی در مینه‌سوتا حمله کرد و ۹ نفر را زخمی کرد. فرد مهاجم به ضرب گلوله پلیسی که در محل بود، اما در حال خدمت نبود، کشته شد.

بنا بر گزارش‌ها گروه موسوم به حکومت اسلامی، مسئولیت حمله در مینه‌سوتا را برعهده گرفته‌است. خبرگزاری رویترز می‌گوید فرد مهاجم دست‌کم از یک نفر از کسانی که هدف حمله قرار گرفته‌اند، پرسیده آیا مسلمان است یا نه.

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید یک خبرگزاری مرتبط با داعش از فرد مهاجم با عنوان «سرباز» نام برده است، اما هنوز مشخص نیست این فرد چه ارتباطی با این گروه دارد و آیا اساسا ارتباط مشخصی میان آن‌ها وجود دارد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید مقام‌های «امنیت داخلی» آمریکا در حال تحقیق در مورد ارتباط احتمالی میان انفجارها در نیویورک و نیوجرسی هستند؛ به‌ویژه که شباهت‌هایی میان مواد انفجاری استفاده‌شده در هر دو مورد پیدا شده‌است.

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید مقام‌ها هنوز نتوانسته‌اند به طور قطعی بین این سه واقعه رابطه‌ای برقرار کنند؛ اما هر یک از آن‌ها به تنهایی «ممکن است تروریستی باشد» و به همین دلیل نیز مقام‌های فدرال و محلی را به تکاپو واداشته تا هر چه زودتر دلیل آن‌ها، و اینکه دقیقا چه اتفاقی افتاده‌است را روشن کنند.

فرماندار نیویورک تاکید کرده‌است که انفجار در آن شهر قطعا اقدامی «تروریستی» بوده، اما در این مرحله، رد پایی از ترورسیم بین‌المللی در آن به دست نیامده و «به دیگر سخن، ما ارتباطی بین این انفجار و گروه داعش به دست نیاوردیم».

پلیس هنوز از بازداشت مظنون یا مظنون‌های احتمالی در ارتباط با انفجارهای نیویورک و نیوجرسی خبر نداده است. هویت فرد مهاجم در مینه‌سوتا نیز به دلیل ادامه تحقیقات هنوز مشخص نشده‌است.

XS
SM
MD
LG