لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۸

ژنرال دمپسی: افزایش پایگاه‌های نظامی در عراق را در نظر می‌گیریم


ژنرال مارتین دمپسی، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا، می‌گوید ایالات متحده برای مقابله بیشتر با نیروهای حکومت خودخوانده اسلامی، در حال سنجش گزینه افزایش پایگاه‌های نظامی خود در عراق است.

گفته‌های ژنرال دمپسی، ۲۱ خرداد ماه، یک روز پس از آن بیان شده است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دستور اعزام ۴۵۰ مستشار نظامی را، افزون بر مستشاران و نیروهای فعلی در عراق، صادر کرد.

به گفته فرمانده ستاد مشترک ارتش ایالت متحده، این پایگاه‌های نظامی می‌توانند در نقاطی با اهمیت راهبردی بالا، مانند راه اتصالی بغداد به تکریت و تا مناطق شمالی عراق مانند موصل، مشغول فعالیت شوند.

چنین اقدامی به گفته این مقام نظامی، می‌تواند افزایش مجدد قوای آمریکایی را در عراق همراه داشته باشد.

البته احتمال انتقال نیروهای آمریکایی از منطقه‌ای به منطقه دیگر نیز مطرح شده است.

در حال حاضر ۳۱۰۰ نظامی آمریکایی، عمدتا برای انجام فعالیت‌های مشورتی و آموزشی در عراق حضور دارند.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید نیروی نظامی آن کشور مستقیما در عملیات نظامی زمینی علیه افراطیون شرکت نخواهند کرد.

ائتلافی به رهبری آمریکا در حال حاضر مشغول انجام حملاتی هوایی علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در عراق و نیز در سوریه است.

تونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا، ۱۳ خرداد ماه گفته بود این حملات هوایی طی ۹ ماه گذشته، به کشته شدن بیش از ۱۰ هزار شبه‌نظامی "داعش" انجامیده است. البته پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، پیشتر تاکید کرده بود، که هدف، کاهش و نابودی امکانات نیروهای حکومت خودخوانده اسلامی‌ است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید با وجود آنکه ۳۱۰۰ سرباز فعلی، بسیار کم‌تر از ۱۷۰ هزار سرباز، در اوج حضور ارتش آمریکا در عراق -زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش- است، اما این افزایش نیرو، نخستین نشانه تصمیمات تازه در استراتژی اوباما در عراق است. تصمیم‌های تازه‌ای که پس از ماه‌ها و درپی تصرف یک سوم هر دو کشور عراق و سوریه به دست گروه موسوم به «حکومت اسلامی» گرفته شده‌اند.

جاش ایرنست، سخنگوی کاخ سفید، به خبرنگاران گفته است «برنامه فوری و مشخصی» برای ایجاد پایگاه‌های تازه وجود ندارد.

از سوی دیگر معاون امنیت ملی کاخ سفید، به شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفته اگر اوباما چنین پیشنهادی را دریافت کند، به صورت جدی آن را بررسی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG