لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

وزارت خارجه آمریکا «حذف کوبا از فهرست حامیان تروریسم» را پیشنهاد کرده است


۱۷ دسامبر، میامی، هوادارن عادی‌شدن روابط در خیابان‌ها با پرچم آمریکا و کوبا
۱۷ دسامبر، میامی، هوادارن عادی‌شدن روابط در خیابان‌ها با پرچم آمریکا و کوبا

خبرگزاری‌ها از قول منابعی در سنای ایالات متحده می‌گویند، وزارت خارجه آن کشور در ارائه نظر مشورتی خود، پیشنهاد کرده است نام کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف شود.

این پیشنهاد، تازه‌ترین تحول در روابط سیاسی میان واشینگتن و هاواناست که با احیای روابط دیپلماتیک میان آمریکا و کوبا آغاز شده است.

خبرگزاری رویترز ۲۰ فروردین، از قول یک دستیار سنای آمریکا که نامش را فاش نکرده، می‌گوید «وزارت خارجه پیشنهاد داده است آنها (کوبا) از فهرست خارج شوند».

به گزارش این خبرگزاری، خروج کوبا از فهرست حامیان تروریسم، مانعی بزرگ را از سر راه بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور، پس از ۵۴ سال، برمیدارد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه گفته بود که وزارت خارجه آن کشور بررسی‌اش درباره خارج کردن کوبا از فهرست کشورهای حامی تروريسم را کامل کرده، اما او هنوز توصيه مشاورانش را دريافت نکرده است.

وزارت خارجه ایالات متحده برای ارائه نظر مشورتی خود در این مورد، بررسی‌هایش را طی روزهای گذشته آغاز کرده بود.

دیدار وزیران خارجه

گزارش‌ها در عین حال حاکی از آن است که وزیران خارجه دو کشور در حاشیه نشست قاره آمریکا که در پاناما در جریان است، دیدار کرده اند.

توئیتر وزارت خارجه آمریکا تصویری از وزیران خارجه دو کشور را، در حالی که با یکدیگر دست داده‌اند، منتشر کرده است.

به گزارش رویترز گفت‌وگو میان جان کری و برونو رودریگوئز، قرار بود پشت درهای بسته در هتلی در پاناماسیتی، پایتخت پاناما، انجام شود.

اجلاس کشورهای قاره آمریکا هر سه سال یک بار برگزار می‌شود و این هفتمین نشت سران است. کوبا، با دعوت پاناما، برای نخستین بار در آن شرکت می‌کند.

نشست روزهای ۲۱ و ۲۲ فروردین به طور محسوسی تحت تاثیر حضور رئیسان جمهوری آمریکا و کوبا قرار گرفته است که برای نخستین بار از زمان جنگ سرد، در این اجلاس، رو در رو می‌شوند.

XS
SM
MD
LG