لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

انتخابات درون‌حزبی؛ پیروزی سندرز در واشینگتن و آلاسکا


رقابت‌های درون‌حزبی دمکرات‌های آمریکا برای اعلام نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری با پیروزی برنی سندرز در مقدماتی واشینگتن و آلاسکا ادامه پیدا کرده‌است.

انتخابات مقدماتی در هاوایی نیز در ساعات پیش‌رو انجام خواهد شد، که انتظار می‌رود آرای این جزایر نیز از آن سندرز شود.

برنی سندرز، هفتم اسفند ماه، در رایزنی‌های موسوم به «انجمن حزبی» هم در واشینگتن و هم در ایالت آلاسکا از هیلاری کلینتون پیشی گرفت.

«انجمن‌های حزبی» برخلاف رای‌گیری مستقیم به گردهمایی گفته می‌شود که گروهی از اعضای حزب در آن، نامزد مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

سندرز عمدتا در ایالت‌هایی که در آنها انجمن حزبی برگزار می‌شود، بر کلینتون غلبه کرده است.

سناتور سندرز در جمع هواداران خود در ویسکانسین گفته است «ما به طور محسوسی سد راه کلینتون (به سوی پیروزی) شده‌ایم… می‌توانیم در مسیر پیروزی قرار بگیریم». او در توئیتر خود نوشته است «برای هیچ کس آسان نیست که بخواهد فرصتی که برای کارزار ما پیش آمده را، نادیده بگیرد».

البته سناتور ورمونت هنوز راه زیادی در پیش دارد تا از سد وزیر خارجه پیشین آمریکا بگذرد، چرا که آرای کلینتون همچنان بیشتر از او است و در روزهای پیش رو نیز بر آن افزوده خواهد شد. برآوردهای آسوشیتدپرس نشان می‌دهد که با اضافه کردن «اَبـَرنماینده‌ها» (نمایندگان مجمع ملی دمکرات‌ها)، شمار حامیان کلینتون در برابر سندرز می‌تواند به رقم ۱۷۰۳ در برابر ۹۸۵ برسد که تقریبا دو برابر بیشتر است.

آسوشیتدپرس می‌گوید، سندرز برای آنکه بتواند اکثریت نمایندگان را تا پایان ماه ژوئن از آن خود کند، باید آرای ۵۷ درصد مابقی نمایندگان را در انتخابات و انجمن‌های حزبی پیش‌رو کسب کند. اما این رقم با در نظر گرفتن مقام‌های رسمی حزب، بالاتر می‌رود و به ۶۷ درصد آرای وکالتی (از انتخابات، انجمن‌های حزبی و ابرنمایندگان) می‌رسد.

با این همه پیروزی‌های عمده و در عین حال آسان سندرز در روز شنبه، فرصت‌های تازه‌ای برای او به وجود می‌آورد. به گزارش رویترز این پیروزی‌ها در عین حال، می‌تواند از خواسته‌های رهبران دمکرات برای کناره‌گیری او از ادامه رقابت درون‌حزبی، بکاهد.

آرای وکالتی از انتخابات درون حزبی که میان خانم کلینتون و آقای سندرز تقسیم می‌شود، در واشینگتن ۱۰۱ رای، در ایالت کم‌جمعیت آلاسکا ۱۶ رای و در جزایر هاوایی ۲۵ رای است.

نامزدی می‌تواند از سوی حزب دمکرات به عنوان نامزد نهایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شود، که ۲۳۸۳ رای وکالتی را از ایالات‌های آمریکا جمع کند.

XS
SM
MD
LG