لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در آنکارا کودتای ترکیه را محکوم کرد


نخست‌وزیر ترکیه در وسط تصویر، دانفور در سمت چپ او و رئیس ستاد متشرک ارتش ترکیه در سمت راست
نخست‌وزیر ترکیه در وسط تصویر، دانفور در سمت چپ او و رئیس ستاد متشرک ارتش ترکیه در سمت راست

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، از بلندپایه‌ترین مقام‌های نظامی ایالات متحده، در پی کودتای نافرجام ترکیه، به آن کشور سفر کرده و در دیدار با بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر، کودتا را محکوم کرده‌است. آقای ییلدریم نیز تاکید کرده آمریکا «دوست و متحد» ترکیه است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

سفر ژنرال جوزف دانفورد به ترکیه و دیدار با مقام‌های ارشد آن کشور، پس از آن است که کودتای نافرجام به تنش‌هایی میان واشینگتن و آنکارا انجامیده‌است.

دولت رجب طیب اردوغان از همان ساعات اولیه پس از کودتا، در حالی‌که پاکسازی گسترده‌ای را در سازمان‌های اداری، نظامی و قضایی آغاز کرد، انگشت اتهام را به سوی فتح‌الله گولن، واعظ ساکن آمریکا گرفت. در پی آن آنکارا به‌تاکید ناراحتی خود را از استرداد نشدن گولن اعلام کرد. به طوری‌که باراک اوباما، شخصا با اردوغان گفت‌وگو کرد و از او خواست برای دولتش روشن کند، اتهام زدن به واشینگتن بر روابط دو کشور تاثیرگذار است.

اما به نظر می‌رسد سفر ژنرال دانفورد و دیدارهای اخیر در ترکیه، با هدف کاستن از این تنش‌ها انجام می‌شود.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید در سخنان مقام‌های ترکیه در آنکارا، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، لحن ملایم‌تری را شنیده‌است.

ژنرال دانفورد می‌گوید، هم نخست‌وزیر و نیز هم‌تای ژنرال آمریکایی در ترکیه، تاکید کرده‌اند خواستار ادامه روابط نزدیک میان دو کشور، به‌ویژٓه در تلاش‌ها برای نابودی «حکومت اسلامی» هستند.

ترکیه و آمریکا هر دو از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی هستند. پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه، از پایگاه‌های اصلی‌ست، که ائتلاف به رهبری واشینگتن در نبرد علیه «داعش» از آن استفاده می‌کند.

به گزارش رویترز، بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزی ترکیه، در جریان دیدار خود با جوزف دانفورد، گفت «مهم است که ایالات متحده، دوست و متحد ما، به وضوح موضعی محکم علیه کودتای تروریستی که برضد ملت و دمکراسی ما صورت گرفت، نشان می‌دهد».

ژنرال دانفورد بار دیگر تاکید کرده است که ایالات متحده کودتای نافرجام در آن کشور را محکوم می‌کند؛ آنچه پیشتر نیز مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی آمریکا انجام داده بودند.

در عین حال، به گزارش خبرگزاری ترکیه‌ای «آناتولی»، نخست‌وزیر آن کشور می‌گوید آنکارا خواستار استرداد فتح‌الله گولن است.

صبح روز دوشنبه نیز گروهی از معترضان، در برابر سفارت ایالات متحده در آنکارا تجمع کرده و شعارهایی در دست داشتند، که در آن‌ها «بازپس‌گیری گولن» مطرح شده‌بود.

معترضان به دانفورد در ترکیه
معترضان به دانفورد در ترکیه

روز گذشته شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود درخواست‌های ارائه‌شده از سوی آنکارا، برای بازپس‌گیری گولن، در فهرست اتهام‌های مندرج در «قوانین استرداد» بین دو کشور، قرار نمی‌گیرد.

خود آقای گولن در مصاحبه‌ای با این شبکه اتهام‌های مطرح‌شده را رد کرده و گفته است «کسی صحنه را آماده کرده، بعد کسی که به نظر می‌رسد هوادار [من] است، عده‌ای را به این سمت (کودتا) کشانده‌است… به نظر می‌رسد آنها (دولت ترکیه) زمینه را آماده کرده بودند تا آنچه اکنون در حال انجامش هستند را انجام دهند». بیشتر بخوانید

از سوی دیگر رویتز گزارش داده که رئیس هیئتی از قانون‌گذاران ترکیه که در آمریکا به سر می‌برند، گفته‌است آنکارا مدارک و شواهد تازه‌ای را در اختیار ایالات متحده قرار می‌دهد که نشان‌دهنده حضور و نقش گولن در کودتا است.

فتح‌الله گولن، که زمانی از متحدان نزدیک اردوغان بود، اکنون از منتقدان سرسخت او به شمار می‌رود. جنبش خدمت، که برپایه افکار گولن شکل گرفته، شبکه‌‌ای از سازمان‌های خیریه، مدارس و مراکز آموزشی و دیگر نهادهای اجتماعی و اقتصادی را در کنترل دارد. آنکارا این جنبش را «گروه تروریستی» می‌داند.

غرب و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، در مورد واکنش‌های پس از کودتا در ترکیه ابرازی نگرانی کرده‌اند. اما دولت ترکیه انتقادها و نگرانی‌ها را رد کرده و می‌گوید بازداشت‌ها، پاکسازی‌های و اخراج هزاران نفر از ارتشیان، قضات و کارمندان، برای «تثبیت دمکراسی» لازم است.

XS
SM
MD
LG