لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

آمریکا: عراق می‌گوید از ایران سلاح نخریده است


جی کارنی سخنگوی کاخ سفید آمریکا روز ششم اسفند ماه با اشاره به بیانیه‌ای از سوی وزارت دفاع عراق گفت دولت آن کشور خرید سلاح از ایران را رد کرده است.

جی کارنی می‌گوید بغداد به مقام‌های ایالات متحده اطمینان داده است که در مورد این موضوع تحقیق خواهد کرد.

اشاره سخنگوی کاخ سفید به گزارشی‌ست که خبرگزاری رویترز ششم اسفند ماه منتشر کرده و در آن گفته بود به اسنادی دست یافته که بر اساس آنها قراردادهایی به بهای ۱۹۵ میلیون دلار برای فروش اسلحه از ایران به عراق منعقد شده است.

کارنی به خبرنگاران گفته است دولت آمریکا هرگونه خرید یا انتقال اسلحه از ایران را نقض تحریم‌هایی می‌داند که علیه تهران وضع کرده است.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود گفته بود قراردادها چند هفته پس از سفر نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق به واشینگتن بسته شده‌اند.

علی موسوی، مشاور اطلاع‌رسانی نخست وزیر عراق، نیز به این خبرگزاری گفته بود آن را را نه تایید و نه تکذیب می‌کند.

اندکی پس از آن جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابراز نگرانی در مورد گزارش‌ منتشر شده به خبرنگاران گفته بود چنانچه این موضوع درست باشد «باعث نگرانی‌ست».

او نیز مبادله و تجارت سلاح از سوی ایران را نقض قطع‌نامه‌های تحریمی علیه تهران عنوان کرده بود.

در همان روز حسن دانایی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی در بغداد، گفته بود هیچ قراردادی میان دو کشور برای فروش اسلحه منعقد نشده است. آقای دانایی‌فر در عین حال تاکید کرده بود که در صورت نیاز عراق و تقاضا از سوی آن کشور، ایران آن را در حد توان خود بررسی می‌کند.

در قطع‌نامه ۱۷۴۷ علیه ایران که در فروردین سال ۱۳۸۶ و در پیونده با برنامه اتمی ایران تصویب شد، صادرات و واردات سلاح‌های سنگین به ایران تحریم شده است.
XS
SM
MD
LG