لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

یک مقام ارشد نظامی آمریکا می‌گوید ۵۰ هزار نفر از اعضای «داعش» کشته‌ شده‌اند


جنگنده اف ۱۵ ارتش آمریکا در تصویری از سپتامبر ۲۰۱۴، پس از انجام عملیاتی در سوریه
جنگنده اف ۱۵ ارتش آمریکا در تصویری از سپتامبر ۲۰۱۴، پس از انجام عملیاتی در سوریه

رسانه‌های ایالات متحده، از یک مقام ارشد نظامی آن کشور نقل کرده‌اند، که ائتلاف به رهبری واشینگتن، طی دو سال گذشته ۵۰ هزار نفر از شبه‌نظامیان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» را کشته است.

عملیات ائتلاف به شبه‌نظامیان گروه موسوم به حکومت اسلامی در عراق و سوریه، از دو سال پیش جریان دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، و شبکه‌های خبری مانند فاکس یا سی‌بی‌اس این خبر را به نقل از مقام ارشدی که نامش فاش نشده منتشر کرده‌اند. آسوشیتدپرس می‌گوید مجموع شبه‌نظامیانی که به گفته این مقام نظامی کشته شده‌اند، بیشتر از تخمین‌ها و برآوردهایی‌ست که تا کنون وجود داشته‌است.

برای نمونه در مرداد ماه گذشته ژنرال شان مک‌فارلند، فرمانده لشکر سوم ارتش آمریکا، که عملیات ائتلاف علیه «حکومت اسلامی» را رهبری می‌کند، گفته بود «۴۵ هزار نفر» از شبه‌نظامیان «دیگر در میان آن‌ها حضور ندارند» و شمار نفرات باقی‌مانده برای داعش در عراق و سوریه به حدود ۱۵ هزار نفر می‌رسد.

برآوردی که ژنرال مک‌فارلند از افراد باقی‌مانده ارائه کرده بود، خود کم‌تر از برآوردهای پیشین بود. آنچه نشان می‌دهد -دست‌کم بنا بر اطلاعاتی که مقام‌های نظامی آمریکا ارائه می‌کنند- از شمار افراد عضو داعش طی ماه‌های گذشته به طور مشخصی کاسته شده‌است.

به گزارش شبکه فاکس، مقام نظامی طرف گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکایی می‌گوید حملات هوایی ائتلاف شمار زیادی از شبه‌نظامیان را از پای درآورده است. اما او همزمان هشدار داده که افراد باقی‌مانده ممکن است به فعالیت‌های مخفی و زیرزمینی روی‌ آورده و به تشکیل چیزی شبیه یک القاعده جدید در عراق اقدام کنند.

آسوشیتدپرس نیز به نقل از این مقام نظامی گفته است، حملات هوایی ائتلاف در شهر موصل، جایی که نبردها برای بازپس‌گیری آن توسط نیروهای دولت عراق ادامه دارد، می‌توانست به مراتب شدیدتر از آنچه اکنون هست، باشد. اما او در این مورد به نگرانی‌ها در مورد خطراتی که غیرنظامیان را تهدید می‌کند، اشاره کرده‌است.

نیروهای ارتش عراق و پیش‌مرگه‌های کرد آن کشور از ۲۶ مهر ماه عملیاتی را برای بازپس‌گیری شهر موصل آغاز کرده‌اند. این عملیات که در مناطق حاشیه‌ای شهر، با سرعت بیشتری از پیش‌بینی‌ها انجام شد، اکنون به مرکز و مناطق مسکونی داخل موصل رسیده‌است. حضور گسترده غیرنظامیان در شهر از شدت پیشروی‌ها کاسته است.

اش کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده به تازگی از لزوم باقی ماندن پرسنل نظامی ایالات متحده در عراق، در پی آزادسازی موصل، و برای مقابله با تهدیدهای افراطیون سخن گفته بود. هرچند او اشاره‌ای به شمار یا مدت‌زمان لازم نکرده و در عین حال هنوز مشخص نیست دولت ۴۵‌مین رئیس‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، که از ژانویه سال آینده آغاز خواهد شد، چه سیاستی را در مورد عراق در پیش خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG