لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

تلاش آمریکا برای «جلوگیری» از استفاده ماهان از ایرباس‌های تازه


یک فروند هواپیمای ماهان در فرودگاه صنعا در یمن. عکس از اول مارس سال جاری میلادی، پس از آنکه نیروهای حوثی کنترل پایتخت را در دست گرفتند
یک فروند هواپیمای ماهان در فرودگاه صنعا در یمن. عکس از اول مارس سال جاری میلادی، پس از آنکه نیروهای حوثی کنترل پایتخت را در دست گرفتند

مقام‌های رسمی دولت آمریکا، ۲۰ خرداد، به روزنامه وال‌استریت‌جورنال گفتند واشینگتن در تلاش است تا جلوی استفاده شرکت هواپیمایی ماهان را، که به دلیل کمک به نیروی قدس سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌هاست، از ایرباس‌های تازه خریداری‌شده بگیرد.

پیش از این در اردیبهشت ماه گذشته خبر خریداری ۹ فروند هواپیمای ایرباس دست دوم از سوی ایران منتشر شده بود.

اندکی پس از آن یک مقام ارشد اسرائیلی گفته بود خرید این هواپیماهای مسافربری دست دوم، نقض تحریم‌های آمریکا است و با وجود هشدار دولت اسرائیل به آمریکا این خرید بدون هیچ مانعی انجام شده است.

اکنون روزنامه وال‌استریت‌جورنال از قول یک مقام ارشد دولت ایالات متحده نقل کرده است که واشینگتن، با وجود پیشرفت‌های اخیر در مذاکرات اتمی، همچنان «به شدت» تلاش خواهد کرد تا تحریم‌های هنوز موجود، باپرجا باقی بمانند.

ایران و شش قدرت جهانی در حال گفت‌وگو برای نهایی کردن سند توافقی نهایی در مورد برنامه اتمی تهران هستند، که از یک سو راستی‌آزمایی عینی ماهیت صلح‌آمیز برنامه اتمی و از سوی دیگر راه برون‌رفت تهران از تحریم‌ها را بیابد.

مذاکراتی که به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا، دور بعدی آن «بسیار دشوار» توصیف شده است. مهلت تعیین‌شده برای رسیدن به سند توافق نهایی، دهم تیر ماه، ۲۰ روز دیگر، اعلام شده است.

مقام‌های ایران در این هفته هشدار داده بودند که اگر آمریکا اقدام به جلوگیری از استفاده از ایرباس‌های خریداری‌شده بکند، گام‌هایی قانونی بردارند.

یک مقام آمریکایی به وال‌استریت‌جورنال گفته است «ما هواپیماها را شناسایی کرده و شماره آنها را در اختیار داریم». به گفته این مقام، او «صریحا» به طرف‌های ایرانی گفته است که واشینگتن جلوی استفاده از آنها را خواهد گرفت چرا که شرکت هواپیمایی ماهان، تحت تحریم است.

آمریکا در سال ۱۳۹۰ شرکت هواپیمایی ماهان را به دلیل ارائه خدمات به نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. [جزئیات را بخوانید]

وزارت خزانه‌داری آمريکا، ۳۱ ارديبهشت دو شرکت عراقی و اماراتی را که به عنوان واسطه در خريد ايرباس‌های دست دوم به شرکت ماهان کمک کرده بودند، را نیز در فهرست تحريم‌های خود قرار داد.

XS
SM
MD
LG