لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

انتخابات مقدماتی آمریکا: پیروزی‌های ترامپ ادامه دارد


از راست: ترامپ، کروز، کلینتون و سندرز
از راست: ترامپ، کروز، کلینتون و سندرز

دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان، به پیروزهای خود، این بار در انتخابات درون‌حزبی میشیگان و می‌سی‌سی‌پی ادامه داده‌است. تد کروز، رقیب اصلی او نیز در آیداهو پیشی گرفته‌است.

در میان دمکرات‌ها نیز هیلاری کلینتون در می‌سی‌سی‌پی با قاطعیت به پیروزی رسیده و برنی سندرز نیز در میشیگان با دو درصد آرا بیشتر، از خانم کلینتون پیشی گرفته است.

پیروزی‌های تازه ترامپ در حالی‌ست که انتقادهای شدید درون‌حزبی از او همچنان ادامه دارد. اما او با اشاره به اقبالی که کسب کرده گفته رقبای دیگرش، تد کروز، مارکو روبیو و جان کیسیک، بختی برای پیشرفت نخواهند داشت.

از طرف دیگر دودستگی‌ها در خود حزب جمهوری‌خواه نیز ادامه دارد. در عین حال نظرسنجی تازه‌ای از سوی واشینگتن‌پست و ای‌بی‌سی نیوز، نشان می‌دهد با وجود آنکه این میلیاردر آمریکایی موفق شده در آرای جمع‌آوری شده در ایالت‌ها، از رقبایش پیشی بگیرد، اما محبوبیت او، به طور مشخص در میان رای‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه، کاهش یافته است. در حال حاضر ۳۴ درصد رای‌دهندگان معمول جمهوری‌خواه هوادار او هستند در حالی‌که ۵۶ درصد دیگر هوادار رقبای او.

دونالد ترامپ در میانه سخنرانی خود، محصولاتش، مانند استیک و وودکا را نیز تبلیغ کرده‌است

انتخابات مقدماتی ۱۸ اسفند (به وقت آمریکا) در چهار ایالت برگزار می‌شود. علاوه بر میشیگان و می‌سی‌سی‌پی، انتخابات برای جمهوری‌خواهان در هاوایی (به صورت انجمن حزبی) و آیداهو نیز جریان دارد.

در حزب دمکرات، هیلاری کلینتون در می‌سی‌سی‌پی به پیروزی رسیده است.

هواداران کلینتون در می‌سی‌سی‌پی، به دلیل اقبال شمار زیادی از سیاه‌پوستان به او، به طور محسوسی از هواداران سندرز بیشتر هستند. در میشیگان برنی سندرز با اختلاف کمی پیشی گرفته است، اما از سوی دیگر برای دمکرات‌ها، شمار آرای وکالتی ایالت میشیگان (۱۳۰) خیلی بیشتر از می‌سی‌سی‌پی (۳۶) است. نتیجه نهایی میشیگان هنوز اعلام نشده است.

مجموع آرای وکالتی در انتخابات مقدماتی، چه به صورت شمارش مستقیم چه در رایزنی‌های موسوم به «انجمن حزبی»، در پایان می‌تواند به معرفی نامزد نهایی هر یک از احزاب بیانجامد. نامزد جمهوری‌خواه باید در گردهمایی نهایی یا «کنگره ملی» برای گزینش نامزد نهایی، صاحب دست‌کم ۱۲۳۷ رای، از ۲۴۷۲ رای ایالت‌ها شود. نامزد نهایی دمکرات به ۲۳۸۳ رای وکالتی از ۴۷۶۴ کل آرا در ۵۰ ایالت نیاز خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG