لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

آمریکا بازداشت معترضان در روسیه را محکوم کرد


نیروهای پلیس روسیه در حال بازداشت دختر معترض در مرکز مسکو
نیروهای پلیس روسیه در حال بازداشت دختر معترض در مرکز مسکو

ایالات متحده آمریکا بازداشت صدها تن از معترضان به دولت روسیه را محکوم و در مورد دستگیری الکسی ناوالنی، کنشگر ضد فساد نیز ابراز نگرانی کرده‌است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با صدور بیانیه‌ای در شـشم فروردین ماه گفته است «ما از دولت روسیه می‌خواهیم تا همه معترضان بازداشت‌شده در تظاهرات مسالمت‌آمیز را آزاد کند».

آقای تونر افزوده است «بازداشت راه‌پیمایان مسالمت‌جو، ناظران حقوق بشر و روزنامه‌نگاران، با ارزش‌های بنیادین دمکراسی در تضاد است».

سخنگوی وزارت خارجه در عین حال می‌گوید واشینگتن از شنیدن خبر بازداشت الکسی ناوالنی، «نگران» شده است.

پلیس روسیه ششم فروردین،‌ الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف دولت روسیه و بیش از ۸۰۰ تن از راهپیمایان و معترضان را در مسکو بازداشت کرد.

آقای ناوالنی تظاهرات روز یک‌شنبه را با هدف اعتراض به فساد ترتیب داده بود. بنیاد وابسته به این کنشگر، دمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه، را به فساد متهم کرده‌است و اعتراض‌ها نیز در همین زمینه انجام شده‌است.

مدودیف از سوی معترضان متهم شده که از ثروتمندان و بانک‌های دولتی خواسته است به بنیادهای خیریه و سازمان‌های غیردولتی کمک کنند و سپس این کمک‌ها را برای خرید اموال گران‌قیمت استفاده کرده است. نخست‌وزیر روسیه هنوز به این اتهام‌ها واکنشی نشان نداده‌است.

علاوه بر مسکو، شهروندان روس در شهرهای دیگر مانند ولادی‌وستوک، اومسک و‌ خاباروفسک در تظاهراتی مشابه شرکت کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، در این شهرها نیز «ده‌ها» تن از معترضان بازداشت شده‌اند.

تظاهرات روز یکشنبه، بزرگ ترین تظاهرات علیه دولت روسیه از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون برآورد شده‌است. دولت روسیه این تظاهرات را «غیرقانونی» نامیده بود.

XS
SM
MD
LG