لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

آمریکا: حملات هوایی علیه «داعش» مفید واقع شده است


درگیری‌های شدید در اطراف کوبانی روزها است که ادامه دارد
درگیری‌های شدید در اطراف کوبانی روزها است که ادامه دارد

در حالی‌که تظاهراتی در حمایت از کوبانی و دفاع از آن در مقابل گروه «حکومت اسلامی» در کشورهای مختلف جهان رخ داده است، وزارت خارجه آمریکا می‌گوید حملات هوایی علیه اسلام‌گرایان «مفید واقع شده است».

آمریکا و متحدانش، به حملات هوایی خود علیه نیروهای حکومت اسلامی که کوبانی را محاصره کرده و در حال پیشروی به داخل آن بودند، طی روزهای گذشته ادامه داده‌اند. این حملات در شبانه‌روز گذشته، به طور پیوسته انجام شده است.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ۱۵ مهر ماه در مورد تازه‌ترین رخدادها در کوبانی به خبرنگاران گفته است طی شب گذشته حملات هوایی مکرری به نیروهای حکومت اسلامی در اطراف کوبانی -در مرز سوریه با ترکیه- انجام شده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این حملات هوایی «یقینا نه فقط در آنجا (کوبانی) که در عراق و جاهای دیگر مفید واقع شده است».

جن ساکی تاکید کرده است که نظر آمریکا در مورد تاکتیک استفاده از حملات هوایی، همچنان تغییری نکرده است.

او در عین حال گفته است میان واشینگتن و آنکارا در مورد نقش ترکیه در ائتلاف علیه «حکومت اسلامی» گفت‌وگویی در جریان است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در برابر سوال‌های مکرری در مورد کوبانی و اینکه آیا سقوط آن برای آمریکا از اهمیت زیادی برخوردار است یا نه تاکید کرده است که اگر اهمیتی نداشت آمریکا بر شدت حملات خود در آن (علیه حکومت اسلامی) نمی‌افزود.

این گفته‌ها در حالی‌ست که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، هشدار داده است شهر کرد نشین کوبانی در شمال سوریه، در مرز سقوط قرار گرفته است.

در کوبانی، که ساکنان آن در نبردی زمینی با اسلحه‌‌های سبک در مقابل «حکومت اسلامی» قرار گرفته‌اند، دست‌کم ۴۰۰ نفر کشته شده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، در لندن، می‌گوید در میان کشته‌شدگان نبردهای سه هفته گذشته، مدافعان کوبانی، پیکارجویان حکومت اسلامی و غیرنظامیان، حضور دارند و احتمال داده که شمار واقعی کشته‌شدگان دو برابر رقم تخمینی باشد.

نیروهای حکومت اسلامی پیشتر توانسته بودند کنترل شرق کوبانی را در دست بگیرند.

اعتراض‌ها، نگرانی‌ها

در حالی‌که نبردها در اطراف کوبانی ادامه دارند، گزارش‌های مختلفی در مورد نگرانی از سقوط این شهر کردنشین، و حتی قتل‌عام در آن منتشر و تظاهرات در حمایت از آن در شهرهای مختلف -از ایران و ترکیه تا فرانسه- انجام شده است.

استفان ده میستورا، نماینده تازه تعیین شده سازمان ملل در امور سوریه، روز ۱۵ مهر ماه گفت اگر داعش به کوبانی دست پیدا کند «تمام جهان، همه ما، عمیقا پشیمان خواهیم شد.»

او افزوده است «باید الان دست به عمل بزنیم».

ترکیه، که کوبانی در نزدیکی مرز آن واقع شده، تحف فشار است تا دست به واکنشی به رخدادها بزند.

در خود آن کشور نیز اعتراضاتی در این مورد علیه «انفعال» دولت صورت گرفته است که با خشونت‌هایی همراه شده است.

رسانه‌های غربی طی روزهای گذشته این پرسش را مطرح کرده‌اند که چرا آنکارا، به عنوان یکی از متحدان اصلی آمریکا و نیز عضوی از ناتو، دست به اقدامی علیه «حکومت اسلامی» نمی‌زند.

شبکه خبری ان‌بی‌سی، از قول دیوید شنکر، یک تحلیلگر ارشد امور خاورمیانه می‌گوید «حضور آنها (ترکیه) و یا نقش آنها» می‌تواند به اندازه کافی یاری‌رسان باشد.

روزنامه نیویورک‌تایمز، از قول یک مقام ارشد دولتی آمریکا که نامش را فاش نکرده در مورد انفعال ترکیه می‌گوید «این رفتار، رفتار یک عضو ناتو، وقتی جهنمی در نزدیکی مرزش بر پا می‌شود، نیست».

این در حالی‌ست که ترکیه پیشتر بارها در مورد «فاجعه انسانی» در سوریه هشدار داده بود.

در ایران نیز گزارش‌ها، از تظاهراتی در حمایت از کوبانی و مدافعان آن حکایت دارد.

این تظاهرات در تهران و چند شهر دیگر ایران رخ داده است؛ در پایتخت گروهی نزدیک به صد نفر در برابر سفارت ترکیه تجمع کردند.

XS
SM
MD
LG