لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

آمریکا برای مبارزه با «داعش» ۶ جنگنده و ۳۰۰ نظامی به ترکیه فرستاد


یک هواپیمای اف ۱۶ در پایگاه اینجرلیک
یک هواپیمای اف ۱۶ در پایگاه اینجرلیک

ایالات متحده در تازه‌ترین اقدام خود در انجام حملات هوایی و عملیات علیه نیروهای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» (داعش)، شش جنگنده اف ۱۶ و یک نیروی ۳۰۰ نفره مجرب به پایگاه اینجرلیک ترکیه فرستاد.

انتقال جنگنده‌ها و پرسنل آمریکایی به اینجرلیک در پی توافق هفته‌های گذشته دو کشور برای گسترش همکاری‌ها در نبردها علیه حکومت خودخوانده اسلامی، انجام می‌شود.

وزارت دفاع ایالات متحده در بیانیه‌ای در این مورد گفته است، «دسته کوچک» اعزامی از پایگاه هوایی «آویانو» در ایتالیا اعزام شده‌اند.

تجهیزات کمکی نیز بدون ذکر جزئیات آنها به اینجرلیک فرستاده شده است.

انجام حملات از این پایگاه هوایی در جنوب ترکیه، که علاوه بر آنکارا، واشینگتن نیز به آن دسترسی دارد، می‌تواند گامی مهم در نبردهای ائتلاف به رهبری آمریکا، علیه «حکومت اسلامی» در خاک سوریه باشد.

برای نمونه فاصله کم‌تر می‌تواند سرعت رسیدن به هدف را کاهش و باقی ماندن بر فراز آسمان سوریه را افزایش دهد.

پنتاگون در بیانیه خود گفته است آمریکا و ترکیه به مبارزه علیه «داعش»، برای «صلح و ثبات در منطقه، متعهد هستند».

تصمیم هفته‌های گذشته ترکیه برای صدور اجازه استفاده از این پایگاه، عملا به ماه‌ها کناره‌گیری نسبی آن کشور از نبردها علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» خاتمه داد.

این‌ تصمیم تازه در حالی‌ گرفته شده که گزارش‌ها از کاهش ثبات در مرزهای ۹۰۰ کیلومتری آن کشور و سوریه منتشر شده است.

برای نمونه انفجاری در میان گروهی از انجمن‌های چپ‌گرای ترکیه که قصد داشتند در بیانیه‌ای، عزیمت به شهر کوبانی در سوریه را اعلام کنند، با ده‌ها کشته و زخمی، در شهر سوروچ، از جمله آنهاست.

XS
SM
MD
LG