لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

آمریکا: گزینه‌های «دیگری» هم در مورد کره شمالی روی میز است


گزارش‌ها از احتمال انجام آزمایش‌های نظامی تازه‌ای از سوی کره شمالی حکایت دارند؛ ایالات متحده به پیونگ‌یانگ هشدار داده که ممکن است گزینه‌های «دیگری» علیه آن در نظر بگیرد.

خبرگزاری دولتی کره جنوبی، یون‌هاپ، پیشتر گزارش داده بود که کره شمالی احتمالا خود را برای آزمایش یک موشک میان‌برد بالستیک آماده می‌کند. برخی رسانه‌ها و تحلیل‌گران در کره جنوبی حتی احتمال انجام آزمایش پنجم هسته‌ای پیونگ‌یانگ را مطرح کرده‌اند، که ممکن است در آستانه نشست کنگره حزب کارگران انجام شود.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هفتم اردیبهشت ماه، از کره شمالی خواست دست از کاری که ممکن است منطقه را با بی‌ثباتی روبه‌رو کند، بردارد و اگر چنین نشود، واشینگتن رو به گزینه‌های «دیگری» خواهد آورد. آقای تونر به اقدامات قبلی علیه حکومت کره شمالی، مانند افزایش تحریم‌ها و دیگر واکنش‌های امنیتی اشاره کرده است، اما در مورد گزینه‌های احتمالی دیگر سخنی نگفته است.

تونر می‌گوید «فکر می‌کنم واضح و روشن است که کره شمالی تصمیم‌هایی خواهد گرفت که از منظر ما، سازنده نیستند، و ما را هم مکررا مجبور می‌کند، اقدامات دیگری را برای واکنش‌ نشان دادن در نظر بگیریم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به پرسشی در مورد گزینه‌های احتمالی، گفته تا زمانی که کاملا شکل نگرفته و آماده نشده‌اند، مطرح نخواهند شد.

اوباما: از مردم و متحدان خود دفاع می‌کنیم

همزمان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس، تاکید کرده واشینگتن برای دفاع از شهروندان خود و متحدانش در منطقه، به تنظیم و تغییر سپر ضد موشکی می‌پردازد.

آقای اوباما گفته است «اولویت اصلی ما، دفاع از مردم آمریکا و متحدانمان، کره [جنوبی] و ژاپن است».

او افزوده «یکی از کارهایی که می‌کنیم، صرف وقت زیادی برای تنظیم و تغییر سپر ضد موشکی است، که همزمان با تلاش‌ها برای حل معضل توسعه اتمی کره شمالی، جلوی تهدیدها را بگیرد؛ تهدیدهایی که هنوز در سطح نسبتا پایینی قرار دارند.»

چین، از متحدان اصلی پیونگ‌یانگ، با وجود آنکه با تحریم‌های گسترده اخیر علیه کره شمالی در شورای امنیت موافقت کرده، در عین حال از توسعه سیستم‌های ضدموشکی ایالات متحده انتقاد می‌کند. آمریکا نیز از توسعه نظامی چین در شرق آسیا ابراز نگرانی نکرده‌است.

سه روز پیش از این وزیر خارجه کره شمالی، خطاب به آمریکا گفته بود «از رزمایش‌های اتمی جنگی خود در شبه‌جزیره کره دست بردارید، آن موقع ما هم آزمایش‌های اتمی خود را متوقف می‌کنیم».

رئیس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به این «پیشنهاد» گفته بود این حرف‌ها «جدی نیست» ولی اگر پیونگ‌یانگ برای خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره «جدیت نشان دهد»، واشینگتن نیز به مذاکره روی می‌آورد.

XS
SM
MD
LG