لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

ششمین روز مذاکرات وین با دیدار ظریف و اشتون آغاز شد


محمد جواد ظریف و کاترین اشتون در مذاکرات ماه گذشته
محمد جواد ظریف و کاترین اشتون در مذاکرات ماه گذشته

ششمین روز از ششمین دور مذاکرات اتمی پیش از پایان مهلت توافق موقت ایران و ۱+۵ با دیدار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، نماینده کشورهای طرف مذاکره آغاز شد.

روز یک‌شنبه در عین حال چهارمین نشست عباس عراقچی و هلگا اشمیت، معاونان ظریف و اشتون برای رایزنی در مورد متن توافق‌نامه جامع نیز برگزار شد.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، پیشتر در توئیتر خود گفته بود که علاوه بر دیدارهای عراقچی و اشمیت، کارشناسان فنی طرف‌ها نیز طی روزهای آخر هفته میلادی دیدار می‌کنند تا در مورد جزئیات گفت‌وگو کنند.

به گفته آقای مان، در پایان این روند برای بررسی پیشرف‌ها، ظریف و اشتون دیدار می‌کنند.

خبرگزاری‌های ایران نیز از دیدار ظریف و اشتون خبر داده‌اند که به گفته خبرگزاری ایسنا در ساعت ۹ صبح به وقت محلی انجام می‌شود.

مایکل مان، پنجم ژوئیه، دو روز پیش، در توئیتر خود گفت‌وگوهای عباس عراقچی و هلگا اشمیت را سخت ولی سازنده و دارای شکلی کاری و عملی عنوان کرده بود.

ديپلمات‌ها و کارشناسان مسايل هسته‌ای ايران می‌گويند اختلاف بين ايران و شش قدرت جهانی در گفت‌وگوها برای نگارش متن توافق‌نامه جامع بر سر تعداد سانتريفيوژها و مدت توافق است.

بنا بر گزارش‌ها غرب تاکید دارد که شمار سانتریفیوژهای ایران باید کاهش یابد؛ ایران می‌خواهد ۵۰ هزار سازه برای غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد.

در آغاز تازه‌ترین دور از مذاکرات، عباس عراقچی گفته بود «متنی برای نگارش آماده شده اما تقریبا در مورد تمام موارد مطروحه، اختلاف‌نظرهایی داریم و برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها هنوز خیلی کار داریم و به جلسات متعددی نیاز است تا روی مفاهیم به توافق برسیم و بتوانیم آن را روی کاغذ بیاویم».

مهلت توافق‌نامه موقت اتمی پایان تیر ماه به پایان می‌رسد.

طی روزهای آینده نمایندگان طرف‌ها فرصت دارند به توافق برسند یا -به گفته معاون وزیر خارجه ایران- زمان مذاکرات را تمدید کنند یا پایان آن را اعلام کنند.

XS
SM
MD
LG