لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

مجلس نمایندگان آمریکا خواستار پیگرد قانونی محافظان اردوغان شد


تصویری از ویدئوی درگیری که گفته می‌شود حمله یکی از محافظان اردوغان به یکی از مخالفان او در واشینگتن را نشان می‌دهد
تصویری از ویدئوی درگیری که گفته می‌شود حمله یکی از محافظان اردوغان به یکی از مخالفان او در واشینگتن را نشان می‌دهد

در جریان یک رای‌گیری در مجلس نمایندگان آمریکا، قانونگذاران خواستار پیگرد و طرح اتهامات کیفری علیه محافظان رئیس‌جمهور ترکیه، در پیوند با «حمله» به شماری از تظاهرکنندگان مخالف اردوغان در واشینگتن، شده‌اند.

در جریان رای‌گیری مجموعا ۳۹۷ نفر موافقت خود را با طرح اتهام اعلام کرده و هیچ یک از نمایندگان نیز مخالفتی با آن نکرده‌است.

اعضای مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده در مورد واقعه‌ی واشینگتن، عمیقا ابراز نارضایتی کرده و آن را حمله‌ای «خشونت‌بار» به تظاهراتی مسالمت‌آمیز در برابر سفارت ترکیه نامیده‌اند.

در پایان اردیبهشت ماه و در جریان سفر رجب طیب اردوغان به ایالات متحده برای دیدار با دونالد ترامپ، شماری از محافظان او به گروهی از مخالفان که در برابر سفارت ترکیه جمع شده بودند، حمله کرده‌اند.

در جریان درگیری ۱۱ نفر زخمی شدند. وزارت خارجه ایالات متحده در ۲۷ اردیبهشت ماه «به‌طور جدی» ابراز نگرانی کرد و سخنگوی این وزارت‌خانه گفت «خشونت هرگز واکنشی مناسب به آزادی بیان نیست. ما، همه جا، از حق مردم برای برخورداری از آزادی بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز، حمایت می‌کنیم».

اما جریان با واکنش وزارت خارجه ایالات متحده پایان نگرفت و ترکیه نیز در دوم خرداد ماه سفیر آمریکا در آنکارا را در اعتراض به آن چه «رفتار خشن و غیرحرفه‌ای» نیروهای امنیتی و پلیس آمریکا با نیروهای حفاظتی رئیس جمهور ترکیه نامید، احضار کرد.

موضوع درگیری در برابر سفارت‌خانه ترکیه به کنگره آمریکا نیز کشیده شد و رای‌گیری روز ۱۶ خرداد نیز در ادامه واکنش‌ها انجام شده‌است.

در بیانیه قانون‌گذاران آمریکا آمده است «شماری از محافظان رسمی مسلح ترک، تظاهرکنندگان غیرمسلح را کتک زده‌اند… هر کدام از محافظان ترک که مستقیما در اقدامات غیرقانونی برای سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز حضور داشته، در آن شرکت کرده یا نظاره‌گر آن بوده، باید بر اساس قوانین ایالات متحده متهم و تحت پیگرد قانونی قرار گیرد».

قرار است سنای ایالات متحده نیز در مور وقایع اردیبهشت‌ماه در برابر سفارت ترکیه اقداماتی انجام دهد. با این همه مشخص نیست خواسته‌های قانون‌گذاران منتهی به بازداشت‌ یا پیگرد قضایی مشخصی بشود یا نه. محافظان آقای اردوغان که با اتهام‌ حمله به تظاهرکنندگان روبه‌رو شده‌اند، به ترکیه بازگشته‌اند.

ترکیه می‌گوید تظاهرات در برابر سفارت ترکیه را حامیان «پ‌کا‌کا» ترتیب داده بودند و به گفته آنکارا، آن‌ها به هواداران اردوغان که در محل بودند، حمله کرده‌اند. دولت ترکیه هنوز مدرک و شواهدی در مورد حضور افراد یا وابستگان پ‌کا‌کا ارائه نکرده‌است. هم واشینگتن و هم آنکارا، گروه پ‌کا‌کا را گروهی «تروریستی» می‌دانند.

XS
SM
MD
LG