لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

وکلای کاخ سفید از کارکنان خواسته‌اند «مدارک مربوط به دخالت‌های روسیه را از بین نبرند»


بنا به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی و رسانه‌های ایالات متحده، وکلای کاخ سفید از کارکنان دولت دونالد ترامپ خواسته‌اند تا «مدارکی که ممکن است به اتهام دخالت‌های روسیه» در انتخابات سال ۲۰۱۶ آن کشور مربوط شود را «از بین نبرند».

همزمان گزارش شده وزیر دادگستری دولت، به موضوع دیدار خود و سفیر روسیه در واشینگتن، اشاره‌ای نکرده بود.

«حفظ مدارک»

خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس ۱۱ اسفند به نقل از مقام‌های دولتی که نامی از آن‌ها برده نشده، می‌گویند، درخواستی برای کارکنان کاخ سفید فرستاده شده که تاریخ آن به ۲۸ فوریه (۱۰ اسفند) باز می‌گردد.

این یادداشت، خود، پس از درخواست دمکرات‌ها در سنای آمریکا، از کاخ سفید، برای حفظ هرگونه مدرک مربوط به «تماس» میان کارمندان دونالد ترامپ و مقام‌های دولتی روسیه یا همکاران آن‌ها، ارسال شده‌است.

بنا بر این گزارش، کمتیه امنیتی مجلس سنا نیز درخواست مشابهی را از کاخ سفید مطرح کرده‌است. اکثریت در هر دو مجلس سنا و نمایندگان گنگره آمریکا، در دست جمهوری‌خواهان است.

در عین حال گزارش شده پلیس فدرال آمریکا در حال تحقیق در مورد «تماس‌ها» بین مشاوران آقای ترامپ و روسیه است. هیئت‌های کنگره نیز مشغول بررسی اتهام‌های وارد شده به دولت روسیه در مورد دخالت‌های سایبری در انتخابات آمریکا، برای جهت‌دهی به افکار عمومی و اثرگذاری بر نتیجه آن هستند.

کارکنان کنگره ایالات متحده می‌گویند شاهدی وجود ندارد که نشان دهد مدارک مربوط به روسیه حفظ نشده‌اند. اما چاک شومر، رهبر دمکرات‌ها در سنا، هفته پیش گفته بود «نگرانی جدی وجود دارد که افرادی در دولت ممکن است با پاک کردن ایمیل‌ها، پیام‌ها و موارد ضبط‌شده‌ی دیگر… در تلاش برای پنهان کردن روابط خود با روسیه باشند».

دیدارهای سشنز

گزارش تازه‌ای نشان می‌دهد وزیر دادگستری دولت، به موضوع گفت‌وگو میان خود و سفیر روسیه در واشینگتن، اشاره‌ای نکرده بود.

بنا بر گزارش‌ها جف سشنز، وزیر دادگستری دولت ترامپ، در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته، دو بار با سفیر روسیه در آمریکا دیدار کرده‌است.

آقای سشنز در ژانویه گذشته، در جریان جلسات پرسش‌وپاسخ در سنا برای تائید در پست پیشنهادی، موضوعی یکی از این گفت‌وگوها با سرگئی کیسلاک را مطرح نکرده بود. آنچه سبب شده تا دمکرات‌ها خواستار کناره‌گیری او از تحقیقات در مورد «دخالت‌های روسیه در انتخابات» شوند.

از آقای سشنز در جلسه سنا پرسیده شده بود آیا «هیچ فرد وابسته» به ستاد انتخاباتی با روسیه در تماس بوده و او در پاسخ گفته در این مورد «بی‌اطلاع» است.

سارا ایزگور فلورس، سخنگوی وزارت دادگستری، گفته است «هیچ‌چیز گمراه‌کننده‌ای در پاسخ‌های او (در جلسه سنا)، قطعا وجود ندارد».

به گفته خانم فلورس، آقای سشنز سال گذشته در مقام عضو کمیته نیروهای مسلح سنا، با بیش از ۲۵ سفیر دیدار کرده بود.

روسیه، اتهام دخالت‌های سایبری در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را رد کرده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در ۲۷ بهمن ماه اتهام ارتباط شماری از اعضای ستاد انتخاباتی‌اش و مقام‌های روسی را «بی‌اساس» نامید و در عین‌حال درز احتمالی اطلاعات از اف‌بی‌آی و اداره امنیت ملی کشورش را «غیرقانونی» دانست. ترامپ در یک پست توئیتری نیز گفته بود «گفته‌های بی‌اساس درباره ارتباط با روسیه صرفا تلاشی برای لاپوشانی بسیاری از اشتباهاتی است که ستاد بازنده هیلاری کلینتون مرتکب شده بود». رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به‌تازگی در گفت‌وگویی با شبکه خبری «فاکس»، گفته است «طرفداران باراک اوباما (رئیس‌جمهوری پیشین)، اسرار کاخ سفید را فاش می‌کنند».

در مورد اتهام دخالت‌های سایبری روسیه، آقای ترامپ پس از بیان تردید‌های اولیه، در سخنانی در دی‌ماه این موضوع را پذیرفت.

جامعه اطلاعاتی آمریکا، روسیه را به دخالت مجازی و جهت‌دهی به افکار عمومی در جریان انتخابات، برای ضربه‌زدن به ستاد هیلاری کلینتون متهم کرده‌است. دن کوتس، نامزد پیشنهادی رئیس‌جمهوری آمریکا برای مدیریت «اطلاعات ملی» اخیرا در جلسه کمیته امنیتی سنا، گفته از تحقیقات در مورد اتهام «دخالت‌های سایبری توسط مسکو»، حمایت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG