لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

سی‌آی‌ای پیشاپیش «نمی‌دانست» الوحیشی را هدف قرار می‌دهد


ناصر الوحیشی در تصویری از سال ۲۰۱۲
ناصر الوحیشی در تصویری از سال ۲۰۱۲

بنا بر گزارشی‌ تازه که در پی کشته شدن ناصر الوحیشی، مرد شماره دو شبکه القاعده، منتشر شده، سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده از قبل خبر نداشت که او هم در میان کسانی‌ست که هدف حمله هواپیمای بدون سرنشین قرار می‌گیرند.

مقام‌های دولت آمریکا به روزنامه واشینگتن‌پست گفته‌اند، بنا بر دستور‌العمل‌های ضدتروریستی آن کشور تحت دولت باراک اوباما، مشغول انجام عملیات خود بودند. عملیاتی که اجرای آن با فروپاشی دولت متحد آمریکا در یمن، در ماه‌های گذشته، تسهیل شده است.

مقام‌های ایالات متحده گفته‌اند الوحیشی در پی «حمله‌ای مجاز» کشته شده است، که بنا بر آن سی‌آی‌ای قادر است دست به حمله به شبه‌نظامیان مظنون بزند، بدون آنکه در مورد هویت کسانی که ممکن است کشته شوند، باخبر باشد.

کشته شدن رهبر «القاعده در شبه‌جزیره عربی»، به عنوان «ضربه‌ای سخت» به این شبکه برآورد شده است. شبکه‌ای که علاوه بر کشتن صدها یمنی، مسئول حملاتی بین‌المللی مانند حمله به نشریه شارلی ابدو در پاریس نیز هست.

واشینگتن‌پست می‌گوید افشای این موضوع نشان می‌دهد که سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، به روش بحث‌برانگیز خود در هدف قرار دادن مظنونین ادامه می‌دهد. روشی که دولت آمریکا، به ویژه در یمن آن را اجرایی کرده است و به گفته مقام‌های ایالات متحده، در استفاده از سلاح مرگبار، در مقایسه با پاکستان، از قواعدی دقیق‌تر برخوردار است.

به گفته این روزنامه سی‌آی‌ای و «فرماندهی مشترک عملیات ویژه» ایالات متحده، دست‌کم ده مورد حمله از ماه ژانویه در یمن انجام داده‌اند. بنا بر اطلاعاتی که بنیاد «نیو امریکن» منتشر کرده، حملات سال جاری، تا کنون، به شمار کل حملات سال گذشته میلادی می‌رسد.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر از انجام این حملات انتقاد کرده‌اند.

سازمان اطلاعات مرکزی از اظهار نظر در مورد کشته شدن الوحیشی یا ارائه جزئیاتی در مورد عملیات هواپیمای بدون سرنشین در یمن، خودداری کرده است.

در عین حال مقام‌های آمریکایی گفته‌اند هیچ ممنوعیت جامعی برای انجام «حملات مجاز» در یمن وجود نداشته است. آنها تاکید کرده‌اند که یکی دیگر از دستورالعمل‌های کاخ سفید، موسوم به «نزدیک به یقین»، در هدف قرار دادن مظنونین، برای جلوگیری از آسیب رساندن به غیرنظامیان همچنان پا بر جاست.

XS
SM
MD
LG