لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

معترض سرشناس، نخست‌وزیر اوکراین شد


آرسنی یاتسه‌نیوک، از رهبران سرشناس معترضان اوکراینی و از وزیران پیشین دولت آن کشور به عنوان نخست‌وزیر برگزیده شد.

رهبران دولت موقت اوکراین که با برکناری ویکتور یانوکوویچ شکل گرفته است، هفتم اسفند ماه این خبر را در برار جمعیت انبوهی که در میدان استقلال (موسوم به میدان) جمع شده بودند، اعلام کردند.

یاتسه‌نیوک، سیاستمداری هوادار غرب به شمار می‌رود که در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ وزیر اقتصاد و در سال ۲۰۰۷ در زمان ریاست جمهوری ویکتور یوشچنکو، وزیر خارجه بود.

قرار است کابینه او روز پنج‌شنبه به رای پارلمان گذاشته شود

همراه او آناتولی دشیتسا از دیپلمات‌های معترض آن کشور نیز به عنوان وزیر خارجه معرفی شده است.

اولکساندر تورچنیف، رئیس‌جمهوری اوکراین، رئیس پارلمان و دیگر رهبران مخالفان در مراسم معرفی چهره‌های تازه کابینه حضور داشتند.

آقای تورچنیف در «میدان» گفت تصمیم‌هایی سخت در انتظار دولت وحدت ملی است برای آنکه از تعویق بازپرداخت بدهی‌ها جلوگیری، اعتماد اعتباردهندگان و سرمایه‌گذاران جلب و زندگی روزمره شهروندان آن کشور تضمین شود.

همزمان ایالات متحده نیز پیشنهاد کمک اقتصادی به اوکراین داده است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، گفته است واشینگتن در حال بررسی یک وام یک میلیار دلاری و چند چیز دیگر برای آن کشور است. به گفته وزیر خارجه آمریکا، اتحادیه اروپا نیز به دنبال وامی ۱.۵ میلیارد دلاری است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، دولت اوکراین برای نجات اقتصاد بحران‌زده خود به ۳۵ میلیار دلار کمک احتیاج دارد. در این میان بهای گریونا، پول ملی آن کشور نیز، در برابر دلار به شدت پایین آمده است.

جان کری از سوی دیگر به روسیه در مورد هرگونه مداخله نظامی در اوکراین نیز هشدار داده است.

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در میان گروهی از خبرنگاران اقدام نظامی احتمالی روسیه در اوکراین را «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد.

ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دستور برگزاری یک مانور در کنار مرزهای اوکراین را داده است.
XS
SM
MD
LG