لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

عبد ربه منصور هادی پس از ۶ ماه به یمن بازگشت


بنا بر گزارش‌ها عبد ربه منصور هادی، آخرین رئیس‌جمهوری یمن پیش از تشدید نبردهای داخلی آن کشور پس از ۶ ماه به یمن بازگشته است.

منصور هادی از شش ماه قبل، همزمان با پیشروی‌های شورشیان حوثی، از صنعا به عربستان سعودی گریخت.

بازگشت منصور هادی در روزسه شنبه ۳۱ شهریور، ظاهراً در نتیجه تشدید حملات هوایی نیروهای ائتلاف عربی امکان پذیر شده است.

بازگشت منصور هادی به صنعا که پایتخت یمن است صورت نگرفته بلکه او به به بندر جنوبی عدن رفته است.

آقای هادی در فرودگاه عدن از سوی نخست وزیر دولت انتقالی مورد استقبال قرار گرفت.

خالد بحاح، که کابینه هوادار منصور هادی را تشکیل داده، خود از ماه گذشته در عدن مستقر شده است.

برخی گزارش‌ها حاکی‌ست که احتمال اعلام پایتختی عدن به جای صنعا، شهری که هنوز نیروهای حوثی آن را تحت کنترل دارند، تقویت شده است.

در برخی از گزارش‌های رسانه‌های عربی آمده که بازگشت منصور هادی، موقتی است و برای «روحیه دادن» به نیروهای طرفدار او در آستانه عید قربان صورت گرفته است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که آقای منصور پس از شرکت در آیین‌های عید قربان، برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک پرواز خواهد کرد.

در همین حال، ریاض یاسین، وزیر خارجه در دولت بحاح، ابراز «اطمینان» کرده است که اوضاع جنگی در یمن به سود نیروهای هوادار منصور هادی تغییر کرده و او در کشور خود باقی خواهد ماند.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی که هدفش بازگرداندن قدرت به منصور هادی‌ست در ماه‌های اخیر مقر‌ها و مراکز تجمع نیروهای حوثی و نظامیان وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیش از منصور هادی را بمباران کرده است.

بسیاری معتقد هستند که جنگ یمن، نوعی «جنگ نیابتی» بین قدرت‌های منطقه‌ای، از یک سو عربستان سعودی و دیگر متحدان آن کشور و از سوی دیگر ایران است.

در حالی‌که کشورهای عربی، بارها به ایران اتهام‌هایی را در مورد نقش آن در یمن زده‌اند، ایران نیز کشورهای عربی را متهم به ایجاد بحران کرده است.

بنا به ارزیابی رویترز، بازگشت آقای هادی به کشورش، «نشانی قوی» از موفقیت ائتلاف عربی در بازپس‌گیری مناطقی است که به تسلط شبه نظامیان حوثی درآمده بود.

حوثی‌ها و آقای صالح می‌گویند که منصور هادی حکومتی «فاسد» تشکیل داده بود و مشروعیت خود را از دست داده، اما قطعنامه ماه آوریل شورای امنیت سازمان ملل متحد حکومت او را قانونی می‌داند.

XS
SM
MD
LG