لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۳

در حمله «پهپادها» به «اعضای القاعده» در یمن ۱۴ نفر کشته شدند


در حمله «سه پهپاد» آمریکایی در یمن به «شبه‌نظامیان مظنون به عضویت در گروه القاعده»، دست‌کم ۱۴ نفر کشته شده‌اند.

حمله نخست در استان مارب و دو حمله بعدی نیز در استان حضر موت، در مناطق مرکزی یمن، روی داده است.

بنا بر گزارش‌ها این حملات به خودروهایی در حال حرکت انجام شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و به نقل از یک مقام نظامی در یمن، با این سه حمله که هفدهم مرداد ماه رخ داد، طی دو هفته گذشته، هشت بار پهپادهای آمریکایی مظنونین القاعده را در یمن هدف قرار داده‌اند.

حملات دو هفته گذشته دست‌کم ۲۰ کشته بر جای گذاشته است.

با وجود آنکه واشینگتن به طور کلی اعلام کرده است هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در یمن عملیات انجام می‌دهند، اما در مورد تک‌تک آنها واکنش مجزایی نشان نداده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید این حملات نشان می‌دهد که دولت باراک اوباما بر تلاش‌های خود در هدف قرار دادن مظنونین به عضویت در گروه القاعده در یمن افزوده است.

طی روزهای گذشته القاعده در یمن، در پی تعطیلی چندین سفارت‌خانه آمریکا و چند کشور دیگر در نقاط مختلف جهان بار دیگر خبر ساز شده است.

تمهیدات کم‌سابقه واشینگتن در تعطیلی سفارت‌خانه‌های خود و نیز درخواست از شهروندان آمریکایی برای خروج هرچه سریعتر از یمن، پس از «شنود گفت‌وگوی تلفنی ایمن الظواهری، رهبر القاعده، با مسئول شاخه این گروه در یمن» صورت گرفته است؛ روزنامه نیویورک‌تایمز سه روز پیش به این موضوع اشاره کرده بود.

بنا بر گزارش‌ها، نهادهای امنیتی آمریکا نشانه‌هایی از یک برنامه تروریستی علیه منافع ایالات متحده دریافت کرده‌اند و در آن از کشورهای مختلفی در خاورمیانه و آفریقا سخن به‌میان آمده است.

گزارش‌ها گوناگون نشان می‌دهند که نگرانی آمریکا از رشد القاعده در یمن طی ماه‌های گذشته بیشتر شده است؛ هر چند مشخص نیست رابطه اعضای این گروه با یکدیگر در کشورهای مختلف چگونه است و آیا هنوز یک رهبری واحد بر فعالیت‌های آن در کشورهای گوناگون وجود دارد یا نه.

بنا بر گزارش‌ها از یمن ارتش آن کشور طی روزهای گذشته بر تمهیدات امنیتی خود در صنعا، پایتخت، افزوده است.

دو سال پیش نیروهای القاعده توانسته بودند بخش‌هایی از آن کشور را از کنترل دولت خارج و زیر نفوذ خود بگیرند، نیروهای یمنی با کمک آمریکا توانستند دوباره بر نقاطی که از کنترل خارج شده بود، مسلط شوند. با این همه حملات القاعده به اهداف مختلف طی این دو سال ادامه داشته است.
XS
SM
MD
LG