لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۱

واکنش ظریف به انتقادهای ترامپ از حکومت ایران


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

در پی گفته‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که انتقادات شدیدی را علیه تهران در جریان سخنرانی خود در عربستان سعودی مطرح کرده، وزیر خارجه ایران در حساب کاربری خود در توئیتر، واکنش نشان داده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت، در عربستان سعودی، ایران را به دلیل «آموزش گروه‌های مسلح در سوریه، یمن، و عراق» سرزنش کرد، و حکومت ایران را حکومتی توصیف کرد که «لنگرگاهی امن به تروریست‌ها می‌دهد و از آن‌ها پیشتیبانی مالی می‌کند». رئیس‌جمهوری ایالات متحده در عین حال تأکید کرده است که بین ایرانیان «غنی و با فرهنگ» و دولت ایران تفاوت وجود دارد. ←​بیشتر بخوانید

محمد جواد ظریف، در همین روز با اشاره به انتقادهای شدید آقای ترامپ، با لحنی کنایه‌آمیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته‌است «ایران -که به تازگی انتخاباتی واقعی را پشت سر گذاشته است- توسط رئیس‌جمهوری آمریکا، در [کشوری که] مهد دمکراسی و میانه‌روی‌ست، هدف حمله قرار گرفته».

وزیر خارجه ایران افزوده است «[این] سیاست خارجی‌ست یا فقط دوشیدن ۴۸۰ میلیارد دلاریِ عربستان سعودی؟».

اشاره وزیر خارجه ایران، به «انتخابات تازه»، انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور است. در دوازدهمین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، حسن روحانی با بیش از ۲۳ میلیون رای پیروز شد. روند انتخابات در ایران، در داخل و خارج، با انتقاد روبه‌رو است. سازمان‌های فرادولتی بین‌المللی، از جمله با اشاره به نقش شورای نگهبان در «رد صلاحیت» انبوهی از نامزدها و یا «تشدید نقض حقوق بشر» در آستانه انتخابات، روند آن را دور از معیارهایی مانند آزادی گزینش و یا رقابتی بودن، توصیف می‌کنند.

در رتبه‌بندی اخیر سازمان فرادولتی «خانه آزادی» از آزادی‌های سیاسی و مدنی در بیش از ۱۹۰ کشور و منطقه، ایران و عربستان سعودی هر دو در جایگاه‌های انتهایی قرار دارند؛ ایران در رتبه ۲۳ و عربستان سعودی یازدهمین کشور، از انتهای جدول است. ←بیشتر بخوانید

آقای ظریف ساعاتی پیش از پست توئیتری خود، نیز در مقاله‌ای برای وب‌سایت «العربی الجدید» در لندن، گفته بود «اگر رئیس‌جمهوری آمریکا خود را دوست [حکومت عربستان سعودی] می‌داند و به شعارهای انتخاباتی خود وفادار است، باید وارد گفت‌وگو با آن‌ها برای جلوگیری از آتش‌افروزی تروریست‌ها و تکفیری‌ها در منطقه، و تکرار یازده سپتامبرهای دیگر توسط عاملانشان در کشورهای غربی، شود».

عربستان سعودی وجود ارتباط میان حکومت آن کشور و عاملان حملاتی مانند حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده را رد کرده‌است.

ایران و عربستان سعودی، در شماری از کشمکش‌های گسترده در منطقه غرب آسیا از سوریه تا یمن، از طرف‌های درگیر علیه یکدیگر حمایت می‌کنند. عربستان از متحدان ایالات متحده است و بارها ایران را متهم به دخالت در امور کشورهای عربی کرده‌است. ایران، در حال حاضر نه با عربستان روابط دیپلماتیک دارد و نه با آمریکا. دولت ایران اتهام‌های دخالت در امور کشورهای عربی را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG