لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

ظریف: آزمایش‌های موشکی در تضاد با توافق اتمی نیست


در ادامه واکنش‌ها به آزمایش‌های موشکی سپاه پاسداران، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، تاکید کرده است پرتاب موشک‌ها «در تضاد با توافق اتمی نیست».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای ظریف، ۲۴ اسفند ماه، گفته‌است «ما همواره گفته‌ایم به توسعه ظرفیت‌های دفاعی خود ادامه می‌دهیم و این تجهیزات دفاعی ربطی به سلاح هسته‌ای ندارند». او افزوده است «این موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند.»

به گفته وزیر خارجه ایران، موشک‌های آزمایش‌شده «تنها برای اهداف دفاعی هستند».

گفته‌های محمد جواد ظریف تاکیدی‌ست بر آنچه مقام‌های دولتی ایران، پیشتر از آن سخن گفته بودند.

این سخنان یک روز پس از آن بیان می‌شود، که وزیر خارجه ایالات متحده گفته‌است آزمایش‌های اخیر «نقض قطعنامه‌های سازمان ملل» است و همراه وزیر خارجه فرانسه هشدار داده‌ است، که ممکن است تحریم‌های جدیدی در انتظار تهران باشد.

ظریف گفته است ایران «تنها بخش ناچیزی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه صرف تجهیزات دفاعی» می‌کند.

در پی فرجام یافتن گفت‌وگوهای اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی، قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر شد با شماره ۲۲۳۱؛ در این قطعنامه از تهران خواسته شده که طی هشت سال تحریم موشکی «از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک که با قابلیت حمل سلاح اتمی طراحی شده‌اند، از جمله پرتاب موشک‌های ساخته شده با استفاده از تکنولوژی موشک‌های بالستیک» خودداری کند.

اما از سوی دیگر برخی از تحلیلگران معتقد هستند، که «توصیه‌های» قطعنامه ۲۲۳۱ برای ایران الزام‌آور نیست.

کاخ سفید می‌گوید آمریکا و متحدان‌اش در منطقه تلاش‌های خود را دوچندان خواهند کرد تا توانایی ایران برای گسترش فناوری موشک‌های بالستیک را محدود کنند.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، گفته است واشینگتن، روز دوشنبه، موضوع آزمایش‌های موشکی ایران را در شورای امنیت مطرح می‌کند.

محمد جواد ظریف در بخشی دیگر از سخنان خود گفته است ایران در سوریه «از هیچ شخصی حمایت نمی‌کند» و «با گروه تروریستی داعش که قصد دارد شرایط خطرناکی در منطقه ما به وجود آورد»، مخالف است.

ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد است و گروهی از مقام‌های ایرانی پیش از این بارها گفته‌اند رئیس‌جمهوری سوریه، «خط قرمز» تهران است.

تازه‌ترین دور از مذاکرات برای پایان دادن به جنگ سوریه، از روز دوشنبه در ژنو آغاز می‌شود. آمریکا و روسیه، نیز کشورهای منطقه مانند ایران و عربستان سعودی، از جمله کشورهایی هستند که در جریان مذاکرات نقش دارند.

XS
SM
MD
LG