لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

ظریف: در دی ماه وارد دور بعدی مذاکرات می‌شویم


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی ایران، چهارم آذر ماه گفت در «اوایل یا اواسط دی ماه» پیش رو تهران وارد مرحله بعدی مذاکرات با کشورهای طرف گفت‌وگو می‌شود.

آقای ظریف تاکید کرده است که برای مذاکرات «شش ماه فرصت» وجود دارد که «قرار است ظرف یک سال به مرحله نهایی» برسد.

او در عین حال ابراز امیدواری کرده است که در مراحل آینده با «همفکری» و «هم‌بستگی» کار مذاکرات به پیش برود.

این تازه‌ترین واکنش رسمی وزیر خارجه ایران در مورد مرحله بعدی مذاکرات اتمی‌ست.

نخستین مرحله مذاکرات اتمی در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی طی سه دوره گفت‌وگو در ژنو در نهایت در روز سوم آذرماه با امضای سندی مکتوب میان تهران و گروه ۵+۱، آمریکا، چین، بریتانیا، فرانسه، روسیه و آلمان، انجامید.

کشورهای طرف مذاکره با ایران در همان زمان با استقبال از این توافق‌نامه آن را «گام نخستین» در گفت‌وگوها نامیدند.

در توافق اولیه ژنو، ایران و ۱+۵ متعهد شده‌اند تا گام‌هایی موازی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای تهران بردارند.

البته پیروی دولت ایران از مفاد توافق‌نامه با تردیدهایی در میان برخی قانونگذاران آمریکایی روبه‌رو شده است که روز یک‌شنبه گذشته از کنگره آن کشور خواستند مقررات تحریمی مضاعفی را آماده کند تا در صورت به هم خوردن این توافق به اجرا گذاشته شود.

سناتور رابرت منندز، رییس کمیته امور خارجی سنای آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای گفته است مقرراتی که قرار است وضع شود به مذاکرات هسته‌ای با ایران «شش ماه فرصت می‌دهد تا به توافقی نهایی برسد در غیر این صورت تحریم‌های جدیدی را اعمال خواهد کرد.»

اما بازگشت هر چه سریع‌تر به مذاکرات تنها خواست طرف‌های آمریکایی نیست و حتی چین نیز خواست مشابهی را مطرح کرده است.

وزیر خارجه چین روز یک شنبه توافق‌نامه با تهران را «گامی نخستین» نام نهاده و خواستار رسیدن به توافقی فراگیر در اسرع وقت شده است. چین می‌گوید نباید گذاشت تا «تکانه‌ای که اینک حاصل شده» از میان برود.

آقای ظریف در گفت‌وگوی تلویزیونی خود در عین حال گفته است اجرای عملی توافقات ژنو و کاهش تحريم‌ها عليه ايران، از حدود بيستم دسامبر- اوايل دی‌ماه - آغاز خواهد شد.

وزیر خارجه ایران گفته است اتحاديه اروپا بايد تعدادی از تحريم‌های خود را رفع کند و برای اين موضوع بايد جلسه ۲۸ وزير اتحاديه اروپا تشکيل شود. در مورد تحریم‌های ایالات متحده نیز ظریف می‌گوید آن کشور «به دو تا سه هفته» وقت نياز دارد.

با وجود برخی انتقادها در داخل آمریکا، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در تازه‌ترین سخنان خود از توافق با ایران دفاع کرده است.
XS
SM
MD
LG