لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

ظريف: غنی‌سازی جزء برنامه هسته‌ای ايران باقی خواهد ماند


در حالی که محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران روز يکشنبه سوم آذرماه به هنگام ورود به تهران گفته است که غنی سازی اورانيوم جزء برنامه هسته ای ايران خواهد بود، جان کری وزير امور خارجه آمريکا تصريح کرده است، ايران برای مذاکره درباره ادامه غنی سازی بايد «موانع دشواری» را از پیش رو بردارد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، محمد جواد ظريف درمصاحبه با تلويزيون دولتی ايران با اشاره به توافق ايران و گروه ۱+۵ در ژنو گفته است:«نکته بسيار مهم و دستاورد بزرگ اين است که هم در اهداف مشترک و هم در تصوير نهايی، برنامه غنی سازی به عنوان يک جزء غيرقابل انفکاک برنامه هسته ای ايران باقی خواهد ماند.»

وزيران امور خارجه ايران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ بامداد روز يکشنبه در ژنو به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ايران دست يافتند. بر اساس اين توافق اوليه ايران طی شش ماه آينده در راستای کاهش اختلافات غنی سازی بيش از ۵ درصد را متوقف و بخشی از ذخاير اورانيوم بيش از ۲۰ درصد خود را خنثی خواهد کرد و در مقابل تحريم های جديد عليه ايران تصويب نشده و بخشی از دارایی های ايران آزاد خواهد شد.

اين درحالی است که جان کری در برنامه تلويزيونی «ديس ويک»‌ شبکه «ای بی سی» گفته است:«خیر، حقی برای غنی سازی وجود ندارد. ما حق غنی سازی را به رسميت نمی شناسيم.»

وزير امور خارجه آمريکا گفته است: آنها (ايرانی ها) قادرند در اين خصوص مذاکره کنند، ولی در صورتی که بتوانند تمام مجموعه شرايطی که می تواند ثابت کند برنامه هسته ای آنها صلح آميز است را محقق کنند،‌ آنگاه خواهند توانست غنی سازی را در ظرفيتی مثل ديگر کشورها داشته باشند.بنابراين ايران موانع دشواری را پيش رو دارد تا چنين کاری را بکند. حقی وجود ندارد و در توافق حقی تضمين نشده است.

به گزارش وب سايت «ای بی سی نيوز» آقای کری گفته است که ايران می تواند در خصوص غنی سازی در سطحی «محدود و کاملا قابل راستی آزمايی» برای تحقیق و تولید انرژی مذاکره کند.

اين در حالی است که محمد جواد ظريف به هنگام بازگشت به تهران در خصوص توافق در ژنو گفته است: «برخلاف برخی صحبت هايی که شده است، حقوق هسته ای همه کشورهای عضو ان پی تی، حقوقی غير قابل انتزاع است و اين حقوق بر اساس اسناد موجود شامل حق غنی سازی است و در سند کنونی هم در دو نقطه تاکيد شده که هيچ راه حلی بدون يک برنامه غنی سازی در ايران نخواهيم داشت.»

وزير امورخارجه ايران اضافه کرده است:« اين واقعيت مورد اذعان همه کشورهای قدرتمند جهان که طرف معامله و مذاکره ما بودند، قرار گرفته است و اکنون هم وارد مرحله اجرايی و هم مرحله مذاکراتی شديم؛ اجرای يک قسمت از مذاکرات و در واقع شروع مذاکرات برای رسيدن به تفاهم در مورد مرحله بعد. »

وی تصريح کرده است که « ايران آماده ورود به مذاکرات برای توافق نهايی است.»

توافق ایران و کشورهای آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین به همراه آلمان،‌ گروه ۱+۵، واکنش های گسترده ای در جامعه بین المللی در پی داشته است.

بنیامین نتانیاهو،‌نخست وزير اسرائيل در اولين واکنش رسمی خود به توافق شش ماهه ايران و شش قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ای تهران گفت که اين توافق را «نه يک پيمان تاريخی» بلکه يک «اشتباه تاريخی» می‌داند و تاکید کرد که «دنیا از امروز به مکان خطرناک‌تری تبدیل شده است».
XS
SM
MD
LG