لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

حداد عادل: توافق‌ ژنو نياز به تصويب مجلس ندارد


به دنبال اظهارات سه تن از نمايندگان مجلس در خصوص تصويب مفاد توافق ايران و گروه ۱+۵ در ژنو توسط مجلس، غلامعلی حدادعادل، رييس فراکسيون اصولگرايان مجلس، روز يکشنبه سوم آذرماه گفته است،‌ اين توافق نياز به تصويب مجلس ندارد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ايرنا، در جريان جلسه علنی روز يکشنبه مجلس به دنبال اظهارت محمدحسن ابوترابی فرد، نايب رييس مجلس که اداره مجلس را برعهده داشت، حميد رسايی، ابوالقاسم جراره و بهرام بيرانوند در خصوص توافق ايران و شش قدرت جهانی «تذکر» و «اخطار» دادند.

طبق اين گزارش حميدر رسايی، عضو شورای مرکزی فراکسيون اصولگرايان مجلس، گفته است:« تعجب می کنم، آقای ابوترابی فرد صبح امروز چه چيزی را تبريک گفت در حالی که نمايندگان مجلس هنوز در جريان موضوع نيستند؟»

حميد رسايی افزوده است:« طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی بايد اين موضوع به تصويب مجلس برسد هر چند که ما می گوييم اعتماد داريم. »

اين نماينده اصولگرای مجلس تاکيد کرده بود که «در موافقتنامه ژنو قانون اساسی رعايت نشده است.»

وزيران امور خارجه ايران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ بامداد روز يکشنبه در ژنو به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ايران دست يافتند. بر اساس اين توافق اوليه ايران طی شش ماه آينده در راستای کاهش اختلافات، غنی سازی بيش از ۵ درصد را متوقف و بخشی از ذخاير اورانيوم بيش از ۲۰ درصد خود را خنثی خواهد کرد و در مقابل تحريم های جديد عليه ايران تصويب نشده و بخشی از دارایی های ايران آزاد خواهد شد.

به گزارش ايرنا، ابوالقاسم جراره نماينده بندرعباس، در مجلس نيز در اخطاری با استناد به اصل ۱۲۵ قانون اساسی گفته است: براساس اين اصل توافقنامه ها بايد به تصويب مجلس برسند.

اين در حالی است که غلامعلی حداد عادل درباره اينکه برخی نمايندگان انتظار تصويب اين توافقنامه در مجلس را دارند، گفته است: «تصور نمی‌کنم که نيازی باشد که اين توافق‌نامه در مجلس بررسی و تصويب شود، اگر چنين چيزی لازم بود قبل از اعزام تيم مذاکره‌کننده بايد اين را اعلام می‌کرديم، الان موکول کردن به تصويب، نظير اين حق را به طرف مقابل هم می‌دهد و همين مقدار پيشرفتی را هم که در مذاکرات حاصل شده، دچار وقفه می‌کند.»

به گزارش «خانه ملت» رييس فراکسيون اصولگرايان مجلس اضافه کرده است: تصور می‌کنم اين نتايجی که در مذاکرات هسته‌ای به دست آمده است در گام اول مثبت بوده است و اين گام اول را نبايد نفی کرد و برای برداشتن گام‌های بعدی با حفظ حقوق ملت بايد اقدام کرد.

خبرگزاری ايرنا، از «درگيری لفظی» نمايندگان مجلس با حميد رسايی در جلسه روز یکشنبه خبر داده و نوشته است با دخالت ديگر نمايندگان موافق و مخالف حميد رسايی را از اطراف صندلی وی متفرق شده اند.

توافق ایران و کشورهای آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین به همراه آلمان،‌ گروه ۱+۵، واکنش های گسترده ای در ایران و جامعه بین المللی در پی داشته است.

در همين زمينه، پيشتر آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، روز يکشنبه در پاسخ به نامه حسن روحانی، از توافق ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک در ژنو استقبال کرد و در عين حال خواستار «ايستادگی در برابر زياده خواهی» قدرت‌های جهانی شد.

بنیامین نتانیاهو،‌نخست وزير اسرائيل در اولين واکنش رسمی خود به توافق شش ماهه ايران و شش قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ای تهران گفته است که اين توافق را «نه يک پيمان تاريخی» بلکه يک «اشتباه تاريخی» می‌داند و تاکید کرد که «دنیا از امروز به مکان خطرناک‌تری تبدیل شده است».
XS
SM
MD
LG