لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

ظریف: خوب است آمریکا از این فرصت تاریخی استفاده کند


وزیر خارجه ایران در واکنش به گفته‌های اخیر رئیس‌جمهوری ایالات متحده، می‌گوید «سیاست‌های غلط آمریکا» در برابر ایران «دستاوردی نداشته است» و اکنون «فرصتی استثنایی» برای «آزمودن راهی جدید» است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، محمد جواد ظریف ۱۵ مرداد ماه گفته است «اکنون فرصتی استثنایی برای اصلاح گذشته و آزمودن راه جدیدی است که تنها ظرف دو سال و علیرغم همه فراز و نشیب‌ها و حتی برخی کج‌روی‌ها دستاوردی بزرگ برای همه صلح طلبان به بار آورده است.»

گفته‌های او اشاره دارد به توافق اتمی ۲۳ تیر ماه که میان تهران و قدرت‌های جهانی شکل گرفت و بر پایه آن ایران به محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای خود دست می‌زند و در عین حال از تحریم‌های بین‌المللی در رابطه با برنامه هسته‌ای خارج می‌شود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در دفاع از این توافق ۱۴ مرداد در سخنانی در دانشگاه «امریکن» واشینگتن، گفت «با کلمات بازی نکنيم، تنها گزينه‌هايی که در نهايت با آن روبه‌رو هستيم، انتخاب بين ديپلماسی يا نوعی از جنگ است».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده مکررا بر دیپلماسی به جای جنگ تاکید کرده است.

او در عین حال گفته است تحریم‌ها علیه ایران در رابطه با مسائل حقوق بشر و یا آنچه او حمایت آن کشور از «تروریسم» توصیف کرده، ادامه پیدا می‌کند.

وزیر خارجه ایران در واکنش، به حمایت ایالات متحده از کودتا علیه دولت محمد مصدق یا استفاده حکومت صدام حسین از سلاح شیمیایی در جریان جنگ با ایران، اشاره کرده است.

او می‌گوید اینها در «حافظه تاریخی مردم ایران» زنده است و افزوده است «وگرنه این مردم با ملت آمریکا مشکلی ندارد».

ظریف خواستار آن شده است تا دولت آمریکا از فرصت «استثنایی» به دست آمده از قبل توافق هسته‌ای برای آنچه او «اصلاح گذشته» نامیده، استفاده کند و راهی جدید را بیازماید.

وزیر خارجه ایران می‌گوید «انزجار» ایران از سیاست‌های ایالات متحده، نباید دستاویزی برای «اتهامات بی‌اساسی» مانند «یهودی‌ستیزی یا ضدیت با مردم آمریکا» قرار گیرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سخنرانی روز گذشته خود با اشاره به شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران گفته بود تنها به اين خاطر که تندروها در ايران شعار «مرگ بر آمريکا» سر می‌دهند، به معنای اين نيست که همه ايرانی‌ها چنين باوری دارند.

XS
SM
MD
LG