لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

«آمریکا اتباع ربوده شده ژاپنی را فراموش نمی کند»


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا. (عکس:AFP)
جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا. (عکس:AFP)

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه در توکیو، پایتخت ژاپن اعلام کرد که آمریکا نگرانی ژاپن در مورد اتباع ربوده شده آن کشور، توسط پيونگ يانگ را، ناديده نخواهد گرفت.


وی افزود کاهش تحریم ها علیه کره شمالی از سوی آمریکا موجب نمی شود که واشینگتن نگرانی های ژاپن را فراموش کند.


به گزارش خبرگزاری ها، آقای بوش که در يک نشست مطبوعاتی در توکيو، سخن می گفت، تلاش کرد تا حمايت خود از ياسوا فوکودا، نخست وزير ژاپن، را در مورد ربودن اتباع اين کشور توسط کره شمالی که در دهه های گذشته انجام گرفته بود، نشان دهد.


توکيو خواستار بازگردانده شدن شمار زيادی از اتباع ژاپن است که نيروهای کره شمالی، آنها را به منظور آموزش جاسوسان خود در زمينه زبان و فرهنگ ژاپنی ربوده بوده اند. اين موضوع، مانع مهمی در برقراری مناسبات ديپلماتيک ميان ژاپن و کره شمالی به حساب می آيد.


رييس جمهوری آمريکا که برای شرکت در اجلاس سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان، از روز هفتم تا نهم ماه جولای، به توکيو رفته است، گفت: «می دانم که مردم می خواهند اطمينان يابند اين موضوع توسط ايالات متحده ناديده گرفته نخواهد شد و بد گمانی هايی در اين خصوص که کره شمالی به طور کامل همکاری خواهند کرد، وجود دارد.»


جرج بوش خطاب به مردم ژاپن افزود: «ايالات متحده، شما را در اين مورد تنها نخواهد گذاشت.»


آقای فوکودا که در اين نشست مطبوعاتی حضور داشت، گفت که ژاپن خواستار پيشرفت در اين مورد ، همانند پرونده هسته ای کره شمالی است، اما گفت:«اين مناقشه نبايد در مقابل خلع سلاح هسته ای شبه جزيره کره قرار گيرد.»


نخست وزير ژاپن سپس خواستار تضمينی در مذاکرات شد تا پيشرفتی واقعی حاصل شود. با اين همه، وی بر اهميت حل موارد اختلاف ميان ژاپن و کره شمالی تاکيد کرد.


کره شمالی درماه گذشته ميلادی برخی از جزييات مربوط به فعاليت های نظامی هسته ای خود را تحويل داد و اين مسئله باعث شد که رييس جمهوری آمريکا روندی ۴۵ روزه را برای خارج کردن پيونگ يانگ از فهرست کشورهای حامی تروريسم آغاز کند.


جرج بوش، در سال ۲۰۰۲، با متهم کردن دولت های کره شمالی، ايران و عراق به حمايت از تروريسم و تلاش برای دستيابی به سلاح های کشتار جمعی، آنها را «محور شرارت » ناميده بود.


آقای بوش تاکيد کرد که اين اقدام کره شمالی بايد در مورد تاييد نهايی قرار گيرد و رهبران کشورهای آمريکا، ژاپن، روسيه، چين، کره شمالی و کره جنوبی، در خصوص آن تبادل نظر کنند.


در اين ارتباط، کريستوفر هيل، ميانجی گر آمريکا در پرونده هسته ای کره شمالی، احتمالا در هفته آينده مشورت هايی را با همتايان خود در پکن آغاز خواهد کرد.


رييس جمهوری آمريکا اقدام کره شمالی در منفجر کردن برج خنک کننده راکتور هسته ای اصلی خود را گامی مثبت توصيف کرد، اما گفت که اقدامات بيشتری بايد از سوی پيونگ يانگ برداشته شود.


رييس جمهوری آمريکا اقدام کره شمالی در منفجر کردن برج خنک کننده راکتور هسته ای اصلی خود را گامی مثبت توصيف کرد، اما گفت که اقدامات بيشتری بايد از سوی پيونگ يانگ برداشته شود.

وی اضافه کرد:«ما همچنان نگران غنی سازی اورانيوم، نقض منع تکثير سلاح های هسته ای و حقوق بشر و برنامه های موشک های قاره پيما در کره شمالی هستيم.»


شرکت در مراسم افتتاحيه المپيک پکن


رييس جمهوری آمريکا از تصميم خود برای شرکت در مراسم افتتاحيه المپيک پکن که ماه آينده ميلادی برگزار می شود، دفاع کرد.


وی گفت:«شرکت نکردن در اين مراسم، توهينی آشکار به مردم چين خواهد بود.»


جرج بوش افزود:«نيازی به تحريم اين مراسم ندارد تا موضع خود را در قبال آزادی مذهبی و حقوق بشر در چين نشان دهد.»


او اضافه کرد که در صورت شرکت نکردن در اين مراسم با دشواری بيشتری می تواند گفت و گوی صريحی با رهبران چين داشته باشد.


آقای بوش اشاره کرد که در گفت و گوهايش با هوجيانتائو، رييس جمهوری چين، در خصوص نگرانی هايش در مورد وضعيت آزادی مذهب و موضوع حقوق بشر، در آن کشور را مطرح می کند. ضمن آنکه ورزشکاران آمريکايی را نيز در رقابت های شان تشويق خواهد کرد، زيرا برای آنان خوب خواهد بود که بينند رييس جمهوری شان پرچم آمريکا را تکان می دهد.


نخست وزير ژاپن نيز گفت که به رغم اختلاف نظری که با چين در خصوص موضوع حقوق بشر دارد، در مراسم افتتاحيه المپيک پکن شرکت خواهد کرد.


آقای فوکودا افزود:«واقعا تصور نمی کند که بايد بازی های المپيک را به سياست ربط داد.»
اين موضوع در شرايطی مطرح می شود که به گزارش آسوشيتدپرس، برخی از سران کشورهای مختلف از جمله در اروپا، به دليل آنچه که عدم رعايت مسائل حقوق بشر از سوی دولت چين ناميدند، اعلام کردند در مراسم افتتاحيه بازيهای المپيک ۲۰۰۸ پکن شرکت نخواهند کرد.


سیاست دلار قوی


جرج بوش، در نشست مطبوعاتی در توکیو پايتخت ژاپن، بر سياست «دلار قوی» توسط آمريکا تاکيد کرد و گفت:«ايالات متحده به سياست تقويت دلار اعتقاد دارد و نيز اعتقاد دارد که تقويت اقتصاد ما در ارزش دلار انعکاس خواهد يافت.»


با اين همه، وی تاييد کرد که اقتصاد آمريکا دچار مشکلاتی است و افزود:«اقتصاد ما، آنگونه که علاقه داريم، رشد نمی کند.»


رييس جمهوری آمريکا با اشاره به اينکه اقتصاد اين کشور در سه ماهه نخست سال ۲۰۰۸ ميلادی رشد مثبتی داشته است، اضافه کرد:«خواهيم ديد که درسه ماهه دوم سال جاری چه اتفاقی خواهد افتاد، اما هيچگاه مانند اکثر دوره رياست جمهوری من اينچنين قوی نبوده ايم.»


در ساليان اخير، ارزش دلار در قبال ارزهای ديگر کاهش چشمگيری داشته و از جمله ۳۰ درصد از ارزش خود را در قبال يورو، واحد پول اروپايی، از دست داده است.


XS
SM
MD
LG