لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

آمريکا تحريم های تجاری عليه کره شمالی را لغو کرد


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا،
EPA
جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، EPA

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه تحريم های تجاری عليه کره شمالی را لغو کرد و گفت: نام اين کشور را از فهرست کشورهای حامی تروريسم حذف خواهد کرد.


اقدام دولت آمريکا در واکنش به ارائه گزارش هسته ای کره شمالی بود. کره شمالی در راستای اجرای توافقنامه توقف فعاليت های اتمی اين کشور، گزارشی تفصيلی را در مورد سابقه فعاليت های اتمی خود به مقام های چين ارائه کرد.


در چارچوب مذاکرات گروه شش در پکن توافق شده بود که کره شمالی به طور شفاف فعاليت های هسته ای خود را گزارش کند. گزارش برنامه هسته ای کره شمالی با شش ماه تاخير در اختيار مقام های چين قرار می گيرد.


جرج بوش ارائه گزارش وضعيت برنامه هسته ای کره شمالی را گام مثبتی در جهت خلع سلاح اتمی کره شمالی ارزيابی کرد.


رييس جمهوری آمريکا همچنين تاکيد کرد تا زمانی که مقام های کره شمالی به تعهدات و اظهارات خود پايبند باشند به آنها اعتماد خواهد کرد.


وی گفت: به دقت پای بندی کره شمالی به تعهدات خود در راستای پايان دادن به برنامه تسليحات اتمی اين کشور را پی گيری می کند.


جرج بوش گفت:«من از این تحول خرسندم و نسبت به آن دچار وهم خيال نيستم اين يک گام اوليه است و اين پايان مسير نيست، بلکه اين آغاز اين روند است».


اين در حالی است که نمايندگان محافظه کار حزب جمهوریخواه آمریکا مخالف تصميم جرج بوش برای خارج کردن نام کره شمالی از فهرست کشورهای حامی تروريسم هستند.


اين نمايندگان ۴۵ روز فرصت دارند تا مانع از اجرای دستور جرج بوش برای خارج کردن نام کره شمالی از فهرست کشورهای حامی تروريسم شوند.


ولی به نظر می رسد با توجه به اين که نمايندگان حزب دمکرات از اقدام آقای بوش حمايت می کنند و اين حزب اکثريت کرسی های را در کنگره در اختيار دارد، تلاش ها برای مخالفت با دستور جرج بوش به نتيجه نرسد.


جان بولتون، سفير سابق آمريکا در سازمان ملل متحد، درباره اقدام رييس جمهوری آمريکا در قبال کره شمالی گفت:«اين فرو پاشی نهايی سياست خارجی جرج بوش است».


ايلنا رزليهتين، يک نماينده جمهوريخواه، نيز از اقدام اخير رييس جمهوری امريکا ابراز تاسف کرد.


گزینه های پیش روی کره شمالی


آقای بوش همجنين گفت:« اگر کره شمالی به انتخاب گزينه های درست ادامه دهد، می تواند روابط خود با جامعه بين المللی ترميم کند... و اگر کره شمالی گزينه اشتباه را در پيش بگيرد آمريکا به همراه شرکای خود در گروه شش، هماهنگ اقدام خواهند کرد».


همزمان با ارائه گزارش وضعيت برنامه هسته ای کره شمالی، اين کشور بخشی از نيروگاه هسته ای خود را ويران خواهد کرد .


پیونگ یانگ به خبرنگاران خارجی اجازه داده است تا از ويران کردن برج خنک کننده تاسيسات هسته ای يونگ بيون، يکی از مراکز اصلی فعاليت های کره شمالی، گزارش تهيه کنند.


گزارش وضعيت برنامه هسته ای کره شمالی نتيجه مذاکرات طولانی کشورهای آمريکا، کره جنوبی، ژاپن، روسيه و چين با کره شمالی است.


مذاکرات شش جانبه با هدف متقاعد کردن کره شمالی به انصراف از برنامه های هسته ای از سال ۲۰۰۳ و با ميزبانی پکن آغاز شد.


در ۴۵ روز آينده، زمان تعيين شده، براساس مصوبات کنگره، برای خروج نام کره شمالی از فهرست کشورهای حامی تروريسم، گروه شش برای راستی آزمايی گزارش کره شمالی اقدام خواهد کرد.


در همين حال کره شمالی پذيرفته است تا زمينه دسترسی به تاسيسات هسته ای خود برای کارشناسان را فراهم اورد.


استفان هدلی، مشاور امنيت ملی، گفت:«آنها اسناد، مدارک و دستورالعمل های عمليات را فراهم خواهند کرد».


به گفته آقای هدلی مقامات کره شمالی «تاکنون ۱۹ هزار صفحه گزارش را تهيه کرده اند و گروه شش به افراد مرتبط با برنامه هسته ای کره شمالی دسترسی خواهند داشت».


جورج بوش، در سال ۲۰۰۲، با متهم کردن دولت های کره شمالی، ايران و عراق به حمايت از تروريسم و تلاش برای دستيابی به سلاح های کشتار جمعی، آنها را «محور شرارت » ناميده بود.


XS
SM
MD
LG