لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۳

همسر مامور ناپديد شده «اف بی آی» دوباره به ايران می رود


رابرت لوينسون، مامور سابق «اف بی آی».
رابرت لوينسون، مامور سابق «اف بی آی».

همسر رابرت لوينسون، مامور سابق پلیس فدرال، «اف بی آی»، که در ماه مارس سال گذشته در ايران ناپديد شد، روز دوشنبه گفت که در هفته های آينده بار ديگر به ايران می رود تا مقامات ايرانی را ترغیب کند تا برای يافتن وی تلاش کنند.


به گزراش خبرگزاری رويترز، کريستين لوينسون پس ازديدار با ويليام برنز، معاون سياسی وزارت امور خارجه آمريکا، گفت: «هنوز خبردلگرم کننده ای در مورد او بدست نياورده است.»


رابرت لوينسون در ماه مارس ۲۰۰۷ در يک سفر تجاری به ايران در جزيره کيش ناپديد شد.


خانم لوينسون گفت: «گمانه زنی های زيادی در مورد ناپديد شدن رابرت لوينسون وجود دارد، اما هنوز اطلاعات قانع کننده ای دريافت نکرده است.»


با اين همه، وی ابراز اطمينان کرد که همسرش زنده است و افزود: «هيچ خبر بدی را نشنيده ام و اعتقاد دارم اگر رويداد بدی اتفاق افتاده باشد، از آن مطلع می شديم.»


بر اساس اين گزارش، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، از مقامات جمهوری اسلامی ايران خواست در صورتی که در مورد رابرت لوينسون اطلاعاتی دارند، آن را با ايالات متحده آمريکا در ميان بگذارند.


وی گفت: «رابرت لوينسون که پدرهفت فرزند است و دومين نوه اش به زودی به دنيا می آيد، نزديک به ۱۶ ماه است که مفقود شده است و ايالات متحده آمريکا هنوز هيچ اطلاعی از وضعيت جسمانی و محل وی در اختيار ندارد.»



« فکر نمی کنم شوهرم در ارتباط با بحران هسته ای ايران و يا مسايل سياسی ناپديد شده باشد.»
کريستين لوينسون

وزارت امور خارجه ايالات متحده تاکنون چند بار از طريق سفارت سوئيس که حافظ منافع آمريکا در ايران است از مقامات جمهوری اسلامی ايران خواسته است در مورد اطلاعات در خصوص ناپديد شدن مامور سابق اف بی آی با واشينگتن همکاری کنند.


کريستين لوينسون و پسرش، دانيل لوينسون، در ماه دسامبر سال گذشته در نخستين سفر خود به ايران با پليس و مقامات وزارت امور خارجه ايران و افراد ديگری که گمان می رفت احتمالا اطلاعاتی در مورد همسرش داشته باشند، ديدار و گفت گو کردند. اما دست خالی به آمريکا باز گشتند.


خانم لوينسون گفت که در سفر آينده اش به ايران اميدوار است بتواند از مقامات خبر تازه ای دريافت کند و همچنين با آيت الله علی خامنه ای، رهبر، ومحمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، ديدار کند.


خانم لوينسون افزود: «آنان، رهبران اسلامی ايران، می گويند مذهب شان آنان را ملزم می کند به همه انسان ها کمک کنند و به اين ترتيب، مقامات ايرانی بايد به جستجوی خود ادامه دهند.»


به گفته وی، اما هفت ماه گذشته است و هنوز هيچ خبری از همسرش در دست نيست.


رابرت لوينسون ده سال پيش از کار در اف بی آی بازنشسته شد و به گفته همسرش، پيش از سفر به ايران به او گفته است قصد دارد در مورد تحقيق در مورد قاچاق سيگار، احتمالأ به درخواست يک شرکت تنباکو، به کيش سفر کند.


خانم لوينسون گفت: « فکر نمی کنم شوهرم در ارتباط با بحران هسته ای ايران و يا مسايل سياسی ناپديد شده باشد.»


آمريکا با جمهوری اسلامی بر سر موضوعاتی، از آنچه دخالت ايران در عراق می داند تا برنامه هسته ای بحث برانگيز تهران، اختلاف نظر دارد.


کريستين لوينسون می افزايد، همسرش پيش از سفر به کيش، از دبی با وی تلفنی تماس گرفته و گفته بود ۲۴ ساعت ديگر از کيش به دبی باز می گردد.


به گفته خانم لوينسون، همسر وی از وضعيت سلامتی مناسبی برخوردار نيست و از بيماری قند، فشار خون و نقرس رنج می برد.

خانم لوينسون گفت: «مهم نيست چند وقت طول می کشد اما او در هرصورت به جستجوی خود ادامه می دهد، زيرا اين مسئوليت وی است.»


خانم لوينسون پیشتر گفته بود که همسر وی با داوود صلاح الدين، آمريکايی فراری که به اتهام کشتن علی اکبر طباطبايی وابسته مطبوعاتی پيشين ايران در واشينگتن، در سال ۱۹۸۰ تحت تعقيب قرار دارد و هم اکنون در ايران زندگی می کند، ملاقات کرده است.


به گفته خانم لوينسون، داوود صلاح الدين به وی گفته است که در روز هشت مارس، با رابرت لوينسون در هتل مريم کيش ملاقات کرده، اما ماموران پليس جمهوری اسلامی آقای صلاح الدين را بازداشت کرده و او را درباره مدارکش مورد پرسش قرار داده اند.


بر اساس این ادعاها، صلاح الدین داوود بعد از مدت کوتاهی آزاد شده اما دیگر آقای لوینسون را ملاقات نکرده است.


XS
SM
MD
LG