لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

«ایران به نمایندگان عراق رشوه نمی دهد»


حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد. (عکس: AFP)
حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد. (عکس: AFP)

سفير جمهوری اسلامی ایران در بغداد، روز سه شنبه در مصاحبه ای با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، «ایرنا»، اتهام آمريکا را در مورد رشوه دادن ايران به برخی نمايندگان مجلس عراق رد کرد.


حسن کاظمی قمی، در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ايرنا، آمريکا را متهم به «راه انداختن يک جريان تبليغاتی رسانه ای ضد جمهوری اسلامی در عراق» کرد.


این سخنان در حالی بیان می شود که ژنرال ری اوديرنو، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، روز دوشنبه گفته بود که ايران با رشوه دادن به برخی نمايندگان مجلس عراق و مقام های اين کشور، می کوشد آنها را به مخالفت با توافق نامه امنيتی امريکا با عراق بکشاند و مانع از تصويب آن در صورت ارائه به مجلس شود. مقام های جمهوری اسلامی تاکنون بارها مخالفت خود را با اين توافق نامه اعلام کرده اند.


این ادعای ژنرال ری ادیرنو که ماه گذشته فرماندهی نیروهایی آمریکایی در عراق را به دست گرفت یکی از شدیدترین اتهاماتی است که واشینگتن تاکنون در زمینه دخالت در امور عراق به ایران وارد کرده است


آقای کاظمی قمی افزود که « آمريکا با اتهام زدن به ديگران نمی تواند مشکلات خود را در عراق حل کند.»


ادیرنو این اتهام را که از سوی ایران رد شده است در مصاحبه ای با شماره روز دوشنبه روزنامه واشینگتن پست وارد کرده است. سخنگوی ادیرنو، سرهنگ جیمز هاتن، نیز این اظهارات او را در گفت و گو با خبرگزاری رویترز تایید کرده است.


بر اساس قرارداد امنیتی ایالات متحده و عراق،‌ نیروهای آمریکایی که اکنون حدود ۱۴۶ هزار سرباز هستند می توانند پس از انقضای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در پایان سال جاری نیز در کشور عراق بمانند.


واشینگتن و بغداد چندین ماه است که روی این قرارداد کار کرده اند و هر دو طرف اعلام کرده اند که به نسخه نهایی آن نزدیک می شوند.


علت تاخیر تصویب این قرارداد تاکنون مسائل حساس سیاسی از جمله تاریخ ترک عراق توسط نیروهای آمریکایی و همین طور امکان محاکمه آنها در دادگاه های عراق در صورت تخلف و ارتکاب جرم بوده است.


مقامات ایرانی که از ابتدا علنا با این قرارداد ابراز مخالفت کرده اند می گویند هدف ایالات متحده از پیشنهاد این قرارداد یافتن جای پای محکمی در منطقه در درازمدت است


XS
SM
MD
LG